26th April 2011, 21:32
|
Registered User
|
|
|
|
N-VA was wél op het paleis uitgenodigd. Op 18 oktober had Bart De Wever daar een afspraak met de koning. Na het afketsen heeft de koning alle andere partijen inderdaad bij zich geroepen en daarna VdL benoemd tot bemiddelaar. Het is maar hoe je het bekijkt dat zij uitgenodigd zijn of niet op het paleis, naar mijn mening wel.
Siegfried Bracke mag misschien een glazen bol bezitten, maar ik geloof hier alleszins niet in. Dat het federale niveau door de tijd minder bevoegdheden krijgt, daar geloof ik in en ben ik ook een voorstander van. Dat dit een overbodig niveau zal worden betwijfel ik.
N-VA zat in 2007 ook al mee rond de onderhandelingstafel, zij het als kleine kartelpartner, maar ook toen lukte het niet. Nu zijn de verhoudingen veranderd en zit N-VA in de cockpit. Ik denk dat Leterme geen lessen te leren heeft van De Wever want ook met hem nu lukt dit niet. Leterme heeft niet toegegeven maar is in 2007 in het belang van het land mee in een regering gestapt, met de hoop dat de Franstaligen zich aan hun belofte hielden. Zij hebben Leterme inderdaad voor hak gezet, en daar hebben de Vlamingen nu uit geleerd. Geen staatshervorming = geen regering. Oók CD&V is daar nu voor. Dus of het nu met of zonder N-VA zal zijn, er zal geen regering zonder staatshervorming komen.
Dat er nu 'gelegenheidskiezers' zijn, duidt goed aan dat N-VA een populistische partij is. Maar dat die gelegenheidskiezers nu de N-VA mee groot hebben gemaakt, maakt de Franstaligen ook bang. Zij denken ook dat dit een stap naar het einde van België zal zijn. In die zin begrijp ik hun angst.
Mijn laatste zin was geen vraag, het was mijn visie op hoe de staatshervorming moet zijn. En dat is inderdaad wat N-VA en CD&V willen, al vraag ik mij nog steeds af in welke context N-VA dit wil: als écht middel om België mee te redden of als volgend stapje naar het einde van België.
|