26th April 2011, 21:10
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
De N-VA ziet deze staatshervorming niet als eindpunt, ik ook niet, maar ik bekijk het anders: België blijft een soort van bouwwerf waar constant aan geschroefd zal moeten worden. Voor de N-VA is deze staatshervorming een volgende stap naar een onafhankelijk Vlaanderen. Zij spreken dit nu niet uit, maar in de beginselverklaring van N-VA staat dit letterlijk geschreven! Hoe kan je dan verlangen dat de Franstaligen hiermee instemmen?
|
Men schroeft al aan deze bouwwerf sinds de jaren '70 van de vorige eeuw. Het resultaat van dit geschroef is dat er zoveel bevoegdheden versnipperd zijn, onefficiënt beheerd worden, minderheden de meerderheid kunnen blokkeren met allerlei pariteiten en grendelmechanismen en er op die manier ontzettend veel geld verkwist wordt. Deze ingewikkelde structuur bracht ons in 2007, waar Leterme beloofde dat hij orde op zaken ging stellen en met een klinkende verkiezingsoverwinning beloond werd. Dat deed hij dus niet, en 3 jaar en een paar regeringen later hebben zijn methode en zijn regering(en) duidelijk niet gewerkt. Dus terug verkiezingen waarbij de N-VA plotsklaps de grootste partij van het land wordt. In tegenstelling tot Leterme hebben ze nog niet toegegeven aan de Franstaligen (je ziet waar dat eerste ons gebracht heeft) en blijkbaar zou het overboord zetten van het grootste deel van hun eisenpakket en toch maar een regering maken deze keer plots wel heilzaam zijn.
Citaat:
Natuurlijk hebben zij angst voor deze staatshervorming. De Vlaamse onafhankelijk uit de zeilen? Dat maak je mij niet wijs. Het zal nooit genoeg zijn voor De Wever.
|
Je hebt me verkeerd begrepen denk ik. Ik zeg niet dat de Vlaamse onafhankelijkheid niet meer hoeft voor De Wever, of voor de N-VA of voor hun achterban. Maar een degelijke staatshervorming zal wel een groot deel van de (gelegenheids)kiezers tevreden stellen. Onafhankelijkheid zal voor hen niet (meer) hoeven en zodus komt die er ook niet. Die mogelijkheid hebben de Franstaligen alleszins nog altijd niet gegrepen.
Citaat:
Voor mij moet deze staatshervorming ook één zijn waar iedereen beter van wordt. Deze hervorming moet versnipperde bevoegdheden samenbrengen bij de deelstaten maar moet dit alles in één Belgisch kader blijven.
|
Is die laatste zin een vraag? Wat jij daar zegt is alleszins exact wat N-VA en CD&V willen. Het wegwerken van bv. die gesnipperde bevoegdheden werd alleszins niet opgelost in de voorgelegde nota's, integendeel.
|