Enkele post bekijken
  #2  
Oud 23rd April 2011, 23:55
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
In elke uitspraak kan waarheid zitten. Misschien is het wel waar dat gekleurde agenten zich sneller geviseerd voelen, omdat de meeste kleurlingen nu eenmaal gevoeliger zijn voor opmerkingen over hun huidskleur. Soms zijn ze niet ernstig bedoeld, maar kunnen ze toch serieus opgenomen worden. Volgens mij is het daarom moeilijk om hierin een onderscheid te maken.
Verder is het volgens mij niet onbelangrijk om in het achterhoofd te houden dat een minderheid van gekleurde agenten niet per se een probleem hoeft te zijn. Op een willekeurig kantoor hier in Vlaanderen werken toch overal meer blanken dan zwarten?
Misschien voelen zwarten zich ook minder geroepen om te kiezen voor een job als agent. Zij voelen zich vaak niet in de juiste positie om dit soort functie aan te nemen in een samenleving die eigenlijk niet hun origine is.
Daarnaast kan ik me ook goed inbeelden dat sommige zwarte mensen bang zijn om aangevallen (verbaal of fysiek) te worden door blanken als ze een beroep als agent uitoefenen. Zij voelen zich misschien 'minder' dan een blanke, waardoor ze bang kunnen zijn om een voorbeeldfunctie op zich te nemen.
Daarom vind ik dat we niet te vlug conclusies mogen trekken. Een systematisch, grondig onderzoek, dat rekening houdt met de verhoudingen tussen blanken en zwarten in de regio van het korps, is nodig alvorens we verdere conclusies mogen trekken.
Met citaat antwoorden