Enkele post bekijken
  #1  
Oud 23rd April 2011, 15:54
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Slecht racismerapport voor Antwerpse politie

Slecht racismerapport voor Antwerpse politie

Blanke agenten van de Antwerpse lokale politie weigeren 'regelmatig' om een team te vormen met gekleurde, en die voelen zich 'gestigmatiseerd'. De korpsleiding laat betijen. Dat blijkt uit een intern racisme-onderzoek dat de redactie kon inkijken.

Eind vorig jaar peilde de dienst Diversiteit van de Antwerpse lokale politie naar de ervaringen van allochtone agenten met hun blanke collega's. De resultaten werden vorige maand gepresenteerd op een besloten bijeenkomst. Het rapport laat allereerst zien dat het aantal allochtonen binnen het korps bijzonder laag ligt: 38 op een totaal van 2.200 personeelsleden in operationele dienst. Volgens het rapport voelt deze kleine minderheid zich gestigmatiseerd: "Ze krijgen regelmatig te horen dat ze hun job of functie gekregen hebben vanwege hun huidskleur."

Het rapport zegt verder ook: "Het komt regelmatig voor dat medewerkers niet samen willen rijden met een 'gekleurde' collega. Daardoor zijn ze genoodzaakt om met elkaar uit te rijden en vormen ze een eiland." En verder: "Bijna alle collega's van vreemde origine beweren dat hun klachten door intern toezicht zelden gevolg krijgen. Volgens hen worden klachten inzake racisme en discriminatie bijna nooit op een serieuze manier bestraft. Zo ontstaat bij hen de algemene indruk dat in het korps 'alles mag en kan'."

Volgens individuele getuigenissen van allochtone agenten nemen sommige blanke collega's in groep een baaldag of een dag ziekteverlof als het dienstrooster hen die dag laat werken onder een allochtone officier.

De onderzoekers trachtten ook een beeld te krijgen van hoe blanke agenten aankijken tegen hun gekleurde collega's. Dat leverde enkele opvallende stellingnames op, zoals: "Collega's van vreemde origine hebben lange tenen en voelen zich te veel geviseerd (...). Ze kunnen zelden lachen om 'racistisch' getinte moppen en nemen alles persoonlijk op. Ze hebben geen humor."

Niet alle deelnemers hadden een even groot vertrouwen in het verloop van het onderzoek. "De Antwerpse lokale politie staat nu eenmaal bekend als een werkomgeving waar racisme meer norm dan uitzondering is", zegt een allochtone agent. "In de loop der jaren zagen wij veel collega's met een Turkse of Marokkaanse achtergrond komen, en snel weer gaan. Dit korps sleept een zekere geschiedenis mee."

Korpschef Eddy Baelemans zei gisteren in een reactie dat de integratie van allochtonen in zijn korps "inderdaad niet het grote succesverhaal is, alleen door het feit dat ze maar met 38 zijn". De studie, zegt hij, is bedoeld als aanzet: "Wij willen een uniform, dynamisch en kleurrijk korps worden, maar met zo'n studie stel je je kwetsbaar op. Als ik de studie lees, krijg ik een déjà-vugevoel. Het doet me denken aan hoe veel mannelijke collega's reageerden toen eind jaren zeventig de eerste vrouwen toetraden tot ons korps. Agenten die weigeren om met iemand een team te vormen omwille van huidskleur, dat kan natuurlijk absoluut niet. Dat is not done, en daar gaan we aan werken. Dit onderzoek, waarmee ik vooral een idee wou krijgen wat er leeft op de werkvloer, was daarvoor een aanzet."

Bron : De Morgen Online
Datum : 24 april 2011
Mening: Ik vind het niet kunnen dat er zo veel sprake is van rascisme bij de politie. Ze hebben namelijk een voorbeeldfunctie voor de maatschappij. Voor mij maakt het niet uit dat deze mensen wat rascistisch zijn ingesteld, maar ik vind niet dat ze het zo moeten uiten op het werk. Ik vind het een beetje overdreven dat ze geen dienst willen doen met een gekleurde persoon omdat ze zich dan niet op hun gemak voelen. Wat ik ook niet logisch vind is dat als een gekleurde gaat klagen vanwege rascisme, deze klacht niet serieus behandelt wordt. Uiteindelijk kunnen deze mensen er ook niets aan doen dat ze gekleurd zijn. Buite deze huidskleur zijn ze hetzelfde als ons.
Met citaat antwoorden