Enkele post bekijken
  #3  
Oud 22nd April 2011, 11:39
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ik vind het goed nieuws dat de Nationale Loterij de eigen controles gaat opvoeren. Ik vind het enkel jammer dat ze dit doen vanwege een programma op éen.
Naar mijn mening vind ik dat ze het controleren hiervan veel beter hadden kunnen aanpakken; velen zullen maar al te goed beseffen dat minderjarigen ook aan gokspelen meedoen, net zoals ze als minderjarige wel eens een pintje of een andere alcoholische drank tot zich nemen. Als de gemiddelde burger dit al beseft, waarom zouden de werkgevers van de Nationale Loterij dit dan niet doen?
Om mijn mening nog verder te bestendigen: Stel dat een gemiddelde burger niet zou beseffen dat minderjarigen deze wetten nog al gemakkelijk durven en zullen overtreden - ofdat dit een ernstige misdaad is of niet laat ik even terzijde -, waarom zou een programma zoals Volt dan een steekproef laten nemen?
-----------------------------------------------------------------------
Horeca wil compensatie voor rookverbod

Ho.Re.Ca Vlaanderen heeft een concreet eisenpakket uitgewerkt met maatregelen die de plotse komst van het rookverbod voor de horecasector verteerbaarder moeten maken. "Om een bloedbad te vermijden" vraagt de federatie onder meer een btw-verlaging voor dranken en een verhoogde investeringsaftrek tot 120 procent. Ook het inzetten van studenten en gelegenheidspersoneel moet soepeler kunnen, luidt het.

Een recente beslissing van het Grondwettelijk Hof maakt roken in alle horecazaken vanaf 1 juli strikt verboden. De horecafederatie haalde eerder al uit naar die beslissing, maar maakt nu ook concrete eisen over aan de bevoegde ministers Didier Reynders (Financiën), Laurette Onkelinx (Volksgezondheid) en Joëlle Milquet (Werk).

Omdat het rookverbod de nood aan economische ademruimte volgens Ho.Re.Ca Vlaanderen nog zal versterken, vraagt de federatie een btw-verlaging tot 12 procent op alle dranken. Een gelijkaarde verlaging op maaltijden zorgde bij de restaurants alvast voor een omzetstijging van 8 procent en 2.570 extra voltijdse equivalenten in 2010, argumenteert de federatie.

Minstens even belangrijk is de verhoogde investeringsaftrek tot 120 procent. "Met het algemeen rookverbod in zicht zullen heel wat cafés hun concept moeten bijsturen en opnieuw moeten investeren", aldus Ho.Re.Ca Vlaanderen.

Tot slot vraagt de federatie een verdere flexibilisering van de studentenarbeid en een soepeler systeem voor ander gelegenheidspersoneel. Ze hoopt dat de controleurs "onze horecamensen eerst een overgangsperiode gunnen alvorens over te gaan op strenge en dure sancties". (belga/sps)

Bron: De Morgen
Datum: 21 april 2011
Met citaat antwoorden