De iPhone en de iPad zijn erg leuke speeltjes die Apple de wereld instuurde. Maar zijn ze ook onschuldig? Volgens Pete Warden en Alasdair Allen volgt Steve Jobs al een jaar het doen en laten van de gebruikers van de gadgets. "Alsof hij mee in je zak reist." Dat is een schending van de privacy waar normaal een gerechtsbevel voor nodig is.
Waar je ook ging sinds juni 2010, als je je iPhone of iPad bij je had, dan heeft de ingebouwde tracker (sinds iOS4) van Apple al je bewegingen opgeslagen in een makkelijk toegankelijke file. Daarvoor waarschuwen Pete Warden en Alasdair Allen op radar.oreilly.com. Van zodra je jouw apparaat laat 'syncen' met een ander toestel - bijvoorbeeld de PC van een dief of van een collega - met OS X dan kan die persoon aan jouw privégegevens. Op een kaartje kan je zien waar de gebruiker van een iPhone/iPad overal geweest is.
Hoe wissen?
Het grote probleem daarbij is dat het helemaal niet moeilijk is om de informatie te raadplegen. Warden en Allen hebben daarom alvast een handleiding samengesteld om de data in te kijken en desgewenst te wissen. "Een fundamenteler bezwaar is dat Apple überhaupt dat soort informatie registreert", klinkt het nog. "Daar heb je normaal een gerechtelijk bevel voor nodig, terwijl nu zowat iedereen er aankan. Van een jaloerse wederhelft tot een privédetective."
iPhone 5 voor september
Apple heeft voorlopig nog altijd niet laten weten waarom het dat op die manier doet. Volgens Allen en Warden - die vijf jaar voor Apple werkten - doet de multimediagigant dit met het oog op nieuwe toepassingen die gebruik zullen maken van de bewuste gegevens.
Overigens zou, zo weet Reuters, de nieuwe iPhone 5 in september naar de VS verscheept worden. Het toestel zou erg gelijken op de succesvolle iPhone 4 maar een snellere processor hebben. (jv)
Bron:
www.hln.be
http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multi...ebruikers.dhtml
Eigen mening:
Het is niet verwonderlijk dat dit gebeurt. Als je een toestel hebt waarmee je altijd en overal op internet kan, kan je altijd en overal getraceerd worden. Het is iets wat iedereen wel weet, maar volgens mij niet iedereen aan denkt bij de aanschaffing van het toestel. Daarom vind ik dat Apple het in de gebruiksovereenkomst moet plaatsen, als de verkopers erop moeten wijzen bij de aankoop. Ook moet het voor de gebruiker makkelijker zijn om deze gegevens te wissen, en zou er strenge controle moeten zijn opdat Apple deze gegevens discreet kan bewaren.
Om hier nu niet mee akkoord te gaan, vind ik moeilijk. Het is namelijk zo dat we overal geregistreerd worden. Via bewakingscamera's, geldtransacties,... Onze maatschappij is op dit vlak vergevorderd, zodat 'niemand' meer onvindbaar is. Ik denk dat we ons daar allen zeer goed van bewust van moeten zijn.