21st April 2011, 09:44
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
|
|
Ik ben het helemaal eens met Hanne. Mijn mama werkt in een kleuterschool en als ik haar verhalen hoor dan val ik soms toch echt wel achterover. Ten eerste wordt er vanuit de overheid veel te veel verwacht van de kinderen: de leerplannen eisen zo veel dat er vaak geen tijd is om de kinderen "kind" te laten zijn( in de zandbak spelen, kleuren,...). Een stricte opvolging van deze leerplannen is naar mijn mening dan ook nadelig voor de kinderen. Ten tweede zijn de ouders veeleisend: vele ouders vertonen al enige vorm van paniek wanneer hun kind de puzzel met de hoogtste moeilijkheidsgraad niet kan maken( terwijl dit volkomen normaal is). Ouders zijn enorm gericht op de prestatie van hun kind, je kind zelf leren schrijven vooraleer het dit in het 1ste leerjaar leert is dan ook geen uitzondering. Men wil de natuurlijke ontwikkeling van het kind steeds een stapje voor zijn en dat is net niet goed voor het kind. Nu wil ik wel even vermelden dat dit niet van toepassing is voor alle gezinnen, maar het is wel een "trend" aan het worden. Dit is dan nog maar het eerste aspect waardoor de kinderen onder stress staan. Er zijn er nog zoveel meer, hobby's bijvoorbeeld. Voetballen bij de plaatselijke voetbalclub volstaat vaak al niet meer, de kinderen moeten steeds proberen hogerop te geraken. Daarnaast is het niet voldoende één hobby te hebben als kind, neen het kind moet zoveel mogelijk eventuele talenten ontwikkelen. Als we hier dan nog eens het schoonheidsideaal en het drukke leven van mama of papa bijtellen dan is het niet meer dan logisch dan dat kinderen het ook vaak moeilijk hebben...
|