De twee grote regionale luchthavens in Vlaanderen - Antwerpen en Oostende - hebben de voorbije tien jaar ruim 100 miljoen euro Vlaams overheidsgeld gekregen, terwijl hun omzet amper 70 miljoen euro bedroeg. Bovendien groeiden de dotaties voor de dagelijkse werking ook stelselmatig aan. "Onverantwoord", sneert Groen!-fractieleider in het Vlaams parlement Filip Watteeuw in De Standaard.
De dotatie aan de luchthaven van Antwerpen verdubbelde van 1 miljoen euro in 2000 tot bijna 2,3 miljoen euro negen jaar later. Oostende begon dezelfde periode met 1,5 miljoen euro, wat tegen 2009 aandikte tot 5 miljoen euro. Ook het bedrag voor onderhoud en infrastructuur steeg voor de Antwerpse luchthaven van 1,4 miljoen in 2000 tot 2,4 miljoen euro in 2009. De enveloppe van Oostende daalde wel van 6 tot nog 3 miljoen euro.
Probleem is dat de luchthaven van Antwerpen de voorbije tien boekjaren ook met die overheidssteun zeven keer diep in het rood ging, hekelt Watteeuw. In 2009 ging het zelfs om een tekort van zo'n 650.000 euro. De Oostendse luchthaven boekt dan weer sinds 2002 jaarlijks tot anderhalf miljoen euro winst. De totaal gerealiseerde omzet van 70 miljoen euro door beide luchthavens is volgens Watteeuw echter te weinig om hun personeelskosten te dekken. Hij vindt dat Vlaanderen investeert in een "bodemloze put".
Volgens directeur van de Oostendse luchthaven Gino Vanspauwen verbiedt de Vlaamse overheid echter een volledig commercieel financieringsmodel. Volledig zelfbedruipend zijn wordt daardoor onmogelijk.
Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...mloze-put.dhtml
Mening:
Ik vond dit zeer schrikwekkend! Dat de overheid zoveel geld investeert in zulke, niet renderende, luchthavens vind ik onverantwoord. Waarom nog langer hierin blijven investeren als er bijna enkel verlies wordt gemaakt of als de winst die er gemaakt wordt veel te laat is om rendabel te blijven. Soms vind ik het zeer moeilijk om de redenaties van de Vlaamse overheid te volgen! Zulke zaken kunnen volgens mij echt niet!