17th April 2011, 11:22
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ben een grote voorstander van het aanleren van talen. Franse lessen afschaffen vind ik dus dikke zever. Het is onze tweede landstaal én een wereldtaal.
Engels is ook een wereldtaal en die leren we ook op school. Dit gebeurt allemaal veel vlotter omdat we in onze maatschappij gewoon overstelpt worden door het Engels. Ontzettend veel programma’s op televisie zijn in het Engels, muziek, computerspelletjes,… Engels wordt er gewoon met de paplepel ingegoten.
Voor Frans en Duits daarentegen moet je gewoon meer moeite doen om het te leren, het vraagt meer inspanning en inzet. Spijtig genoeg zijn er maar amper Franstalige en Duitstalige liedjes of televisieprogramma’s waarvan we het kunnen leren. Dit geeft ons dan denk ik ook de indruk dat deze talen dan niet zo belangrijk zijn als Engels. Wat ik dan volledig verkeerd vind. Ik vind Frans even belangrijk als Engels.
Duits is ook een tweedelandstaal en ik ga er dus mee akkoord dat deze taal aangeleerd wordt op school. Het is inderdaad misschien spijtig dat het maar 1 uurtje is. Voor mij was Duits in het middelbaar niet een taal leren maar alles gewoon uit het hoofd leren. Soms wist ik amper wat ik zei. Daarom is het misschien wel beter dat er 2 uren worden gegeven in plaats van 1. Maar dit zal niet in alle richtingen even makkelijk zijn. Ik vind ook niet dat alle richtingen Duits zouden moeten krijgen. Het zijn vooral de handelsrichtingen die de taal gaan nodig hebben.
|