15th April 2011, 14:46
|
Registered User
|
|
|
|
Ik zou het toch groter zien. Persoonlijk vind ik niet dat de N-VA zomaar buitenspel gezet kan worden. Ok, op Belgische schaal gezien hebben ze 'maar' 17% van de stemmen, maar in Vlaanderen alleen hadden ze een duidelijke meerderheid ten opzichte van de andere partijen.
Een 'meerderheid' creëren door bijna alle andere 'kleine(re)' partijen samen te bundelen, vind ik een beetje spotten met de democratie. Ok, uiteindelijk heb je theoretisch gezien een meerderheid, maar als je het van iets dichter bekijkt heb je een regering uit partijen die elk individueel weinig/minder tot geen supporters hebben. Is dat dan zo'n stevige regering?
Ik vind dat er nog steeds moet gegaan worden voor een regering met de grote winnaars van de verkiezingen. Het zijn deze partijen die de stem kregen van het volk, dus het zijn deze partijen die het ook moeten waarmaken.
Wat hierbij zeer belangrijk is, is dat men bereid moet zijn meer toegevingen te doen. N-VA lijkt hier de grote boosdoener, maar vergeet hierbij niet dat N-VA ook enorm gefocust wordt. Elke 'nee' of 'ja als', wordt enorm uitvergroot en verkondigd als 'tegenwerken'. Terwijl ook de andere partijen niet echt te vinden zijn voor compromissen.
Elke partij die nu aan de tafel zit, moet stoppen met 'alles te willen', want dat draait toch sowieso uit op 'niets'.
Als ELKE partij bereid is tot toegevingen, dus zowel Vlaams als Waals, dan is er nog hoop.
De Walen moeten ook niet alle 'voordelen' willen opeisen omdat ze momenteel de 'achtergestelde' regio zijn, want op termijn zou dit dan uitdraaien op een scenario waarin Vlaanderen de achtergestelde regio wordt. Er moet eerder gezocht worden naar een evenwichtig systeem, waarin Wallonië op lange termijn op evenwichtige voet komt te staan met Vlaanderen. Wallonië moet hier inderdaad hulp voor krijgen, maar dat dit ten koste gaat van de vooruitgang van Vlaanderen is niet aanvaardbaar. Want dan blijft het spelletje bezig. We moeten samen vooruit en stoppen met het 'competitiespelletje' van 'wij zijn beter'. We zijn tenslotte nog steeds allemaal Belg! En dat moet ons hoofddoel blijven.
Meer bevoegdheden voor de gewesten, om op die manier een duidelijker bestuur op te richten, aangepast aan de plaatselijke bevolking, kan hier wel degelijk toe bijdragen.
|