14th April 2011, 21:51
|
Niels Olieslagers
|
|
|
|
Ook ik ben een voorstander van dergelijke klinieken. Natuurlijk is het stopzetten van een leven nooit een aangename situatie, maar ik ben van mening dat mensen voor zichzelf kunnen uitmaken of zij al dan niet uit het leven willen stappen. Het is een feit dat enorm veel mensen een ondraaglijk leven leiden omwille van een ongeneeslijke ziekte of handicap. Als de wet deze mensen dan verbiedt om euthanasie te plegen, blijven zij slachtoffer van hun ziekte/handicap tot zij er uiteindelijk toch aan bezwijken.
En als mensen echt uit het leven willen stappen, en hiertoe zelf nog in staat zijn, zullen zij uiteindelijk wel een manier vinden. Volgens mij is het dan voor zowat alle partijen beter dat deze personen hun leven vredig en in het bijzijn van familie kunnen stopzetten in een kliniek. Wat is het alternatief? Zelfmoord plegen door onder een trein te springen bijvoorbeeld ... Dit heeft gevolgen voor een heleboel mensen en pijnloos zal dit ook niet zijn voor de persoon in kwestie.
Ik kan de opening van deze euthanasiekliniek dan ook alleen maar toejuichen.
Natuurlijk moet er wel sterk op toegezien worden dat alles verloopt volgens de regels en er geen misbruik van kan worden gemaakt.
|