Enkele post bekijken
Oud 14th April 2011, 17:44
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User

Ik keur deze manier van lesgeven volledig af. Het is belangrijk dat de kinderen op de hoogte zijn van de Amerikaanse geschiedenis, waaronder de slavernij, maar om dit te gaan naspelen? De leerlingen zijn negen en tien jaar, dat zijn nog kinderen. En zoals iedereen weet zijn kinderen vatbaar voor zaken die ze meekrijgen, zeker van een leerkracht. De leerkracht legt er dan nog eens de nadruk op door de kinderen te scheiden: "donkere kinderen aan de ene kant van de klas, de blanke kinderen aan de andere kant". Daarmee geeft ze het onderscheid tussen mensen weer, wat op zich niet slecht is, want mensen verschillen duidelijk van elkaar. Maar om dan de blanke kinderen een donker kind te laten kopen? Dan geef je een duidelijk signaal naar de blanke kinderen dat ze meer zijn dan de zwarten en dat moet je bij kinderen niet doen. Bestond de klas nu uit jongeren, en je liet ze een rollenspel uitvoeren (zonder te discrimineren), dan vind ik dat niet slecht.

Door de blanke kinderen een donker kind te laten kopen, discrimineer je een groep, en dat moet je vermijden. De leerkracht laat de leerlingen donkere bladzijden uit de Amerikaanse geschiedenis naspelen, geschiedenis die vele zwarte mensen uit de Verenigde Staten willen vergeten. Ik kan het daarom volledig begrijpen dat er ouders klachten gaan indienen.
Met citaat antwoorden