Enkele post bekijken
  #1  
Oud 12th April 2011, 15:11
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Zes op de tien Belgen willen geen zieke ouders verzorgen

Zes op de tien Belgen willen geen zieke ouders verzorgen

Zes op de tien Belgen zijn niet bereid hun zieke of hulpbehoevende ouders bij hen in te laten wonen. Slechts een op de tien wil hen wel onderdak bieden. Dat blijkt dinsdag uit een onlinepeiling over ‘intergenerationele solidariteit’, die levensverzekeringsbedrijf Delta Lloyd Life liet uitvoeren bij duizend Belgen.
‘We kunnen het positief bekijken en zeggen dat er toch nog een op de tien Belgen bereid is om zieke of hulpbehoevende ouders bij hen te laten inwonen’, zegt Laurent Winnock, woordvoerder van Delta Lloyd Life. ‘Helaas spreken de cijfers voor zich, je houdt als oudere best voldoende middelen achter de hand om deze situatie eventueel op te vangen.’

Op de vraag of kinderen hun ouders financieel moeten bijspringen als ze ziek of hulpbehoevend worden, antwoordt 57 % nee. In Vlaanderen is dat zelfs 64 %.

De ondervraagden vinden wel dat senioren het recht hebben om van het leven te genieten. Slechts 3 % vindt dat de ouderen voorzichtig met hun geld moeten omgaan, om een erfenis voor de kinderen te garanderen. Bovendien vermoedt 55 % van de respondenten dat hun kinderen helemaal geen erfenis verwachten.

Tot slot verkiest een vijfde van de ondervraagden om de kinderen nu al mee te laten genieten van hun vermogen. Exact 44 % gaat daar niet mee akkoord en wenst zelf de controle te houden over de bezittingen. "Maar wanneer de vraag wordt gesteld of men de kinderen geld zou geven wanneer ze het nodig hebben, kan 41 % zich hierin terugvinden", zegt Winnock nog.

Bron: De Standaard Online
Datum: 12 april 2011
Mening: Ergens ben ik wel geschrokken van deze cijfers. Ik snap wel dat niet iedereen staat te springen om voor hun zieke ouders te zorgen. Maar 6 op de 10 vind ik wel zeer veel. Wat ik ook raar vond was dat slechts 10 % onderdak wil bieden aan hun ouders. Dit vind ik zeer weinig.
Bij het de meer financiële vragen had ik ook eerder iets anders verwacht. Meer dan de helft vindt het niet nodig om hun ouders financieel te steunen als ze dit nodig hebben. Zelf zou ik het wel doen als het mogelijk zou zijn voor mij. Het blijven namelijk je ouders. Deze mensen zouden voor jou juist hetzelfde doen. Dit wijst het onderzoek ook uit, want 41% zou geld geven aan de kinderen.
Met citaat antwoorden