9th April 2011, 16:10
|
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
|
|
Verkeersdrukte onvermijdelijk in Antwerpen
Verkeersdrukte onvermijdelijk in Antwerpen
Ook na de realisatie van het Masterplan 2020 zal het noord-zuid-verkeer in de Antwerpse regio druk blijven, blijkt uit nieuwe verkeersprognoses.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) lichtte vandaag de nieuwe modellen toe. De conclusie luidt dat het Masterplan 2020 enkel een oplossing voor de mobiliteit in de Antwerpse regio biedt, als het volledig wordt uitgevoerd, met inbegrip van de plannen voor fietsers, waterwegen en openbaar vervoer. De Oosterweeltunnels, een ondertunneling van de R11 en de nieuwe A102 kunnen echter niet verhinderen dat het noord-zuid-verkeer erg druk blijft.
Een volledige uitvoering van het plan lost de problemen op het hoofdwegennet op, maar er blijven problemen aan enkele snelwegknopen, die evenwel op te lossen zouden zijn met een lokale heraanleg. De Ring tussen Berchem en Borgerhout blijft echter sowieso druk. Daar daalt de verzadiging van 140 procent tot 90 procent, zei Eddy Peetermans van het Vlaams Verkeerscentrum.
Volgens Peetermans zal het verkeer dan normaal kunnen doorrijden en is de drukte vergelijkbaar met de daluren nu. Hij zei nog dat internationaal voor nieuwe infrastructuur een verzadiging van minder dan 78 procent wordt vooropgesteld, maar dat Nederland en Groot-Brittannië met streefcijfers net onder de 90 procent werken.
'Minder is niet meer haalbaar in gebieden met erg veel files', zei Peetermans daarover. Een verplichting voor het noord-zuid-verkeer om rond te rijden langs de A102 en R11 biedt geen soelaas, omdat dat een hogere capaciteit vereist dan de 2x2-rijstroken die daar nu voorzien zijn.
De verkeersprognose houdt rekening met de verwachte bevolkings- en verkeersgroei en geplande bedrijfsterreinen. Een gelijkaardige berekening voor het Meccano-model is niet gemaakt.
'Masterplan werkt'
Dat de Antwerpse Ring op sommige plaatsen druk blijft, is volgens minister Crevits geen probleem. 'De Ring is geen lokale weg. De Ring wordt ontlast, maar het is de wil van de Vlaamse regering en van de stad om de R1 voort te gebruiken. De Ring maakt deel uit van het internationale wegennet."
Crevits benadrukte dat de prognose rekening houdt met de maximale scenario's voor onder meer verkeersgroei. 'Als je zo'n investering doet, moet je daarmee rekening houden om te zien of het model standhoudt. Hieruit blijkt dat het Masterplan werkt en dat was wat we wilden zien.'
Volgens Crevits zijn de berekeningen die nu gebeurd zijn 'veel accurater' dan de eerste berekeningen toen de regeringsbeslissing over het Masterplan 2020 genomen is.
Ook de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) reageerde tevreden op de verkeersprognoses. 'Als ik een totaaloordeel moet vellen over de plannen die nu voorliggen, zal de toestand vele malen beter zijn dan vandaag', concludeert hij.
Bron: De Standaard, 8 april
Mening: Ik vind het goed dat ze eindelijk iets doen aan die dagelijkse monsterfiles op de Antwerpse ring. Toch ben ik er niet helemaal van overtuigd. Het zal nog steeds druk blijven, omdat de ring behoort tot het Europese verkeersnetwerk. Mijns inzien moeten ze meer 'knelpunten' (en niet enkel Antwerpen) aanpakken om het verkeer vlotter te laten verlopen.
|