8th April 2011, 15:43
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Vic Van Aelst, strafpleiter en kersverse N-VA-aanwinst, lanceert het voorstel om Franse lessen in het Vlaamse onderwijs af te schaffen en ze te vervangen door Engels als tweede onderwijstaal. Dat zegt hij woensdag in De Morgen. 'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school, de Vlamingen moeten ophouden met de zweep te weven die hen al 180 jaar slaat', stelt Van Aelst.
|
Ik wil hier toch even een kleine nuance maken. De journalist spreekt zichzelf tegen in de onderstreepte zin. Enerzijds is er sprake van het afschaffen van de lessen Frans (wat ik heel dom vind). Vervolgens zeggen ze het moet vervangen worden door Engels als tweede taal.
Dat laatste houdt niet in dat Frans wordt afgeschaft, maar later wordt gegeven, of eventueel als keuzevak (Frans/Duits/Spaans) bv. Ik vind dat hier moet over kunnen gepraat worden. Is het Engels in de hedendaagse maatschappij niet belangrijker als het Frans, en zou het niet nuttiger zijn dat we onze kinderen eerst Engels leren en dan Frans?
Citaat:
Frankrijk is ook onze tweede grootste handelsparter, net onder Duitsland. Communautaire zaken mogen volgens mij hier geen invloed op hebben, zullen we het Duits anders ook afschaffen voor de twee wereldoorlogen?
|
Bij mijn weten is Duitsland de grootste handelspartner van België, en niet Frankrijk. Duitsland is bij uitbreiding de grootste economische motor van Europa, telt de meeste inwoners en Duits is bij uitbreiding het grootste taalgebied van de EU.
|