Enkele post bekijken
Oud 8th April 2011, 15:33
jurgen jurgen is offline
Registered User

Arizona laat wapens op school toe

In de Amerikaanse staat Arizona zijn wapens toegelaten op campussen van scholen en universiteiten. Dat heeft het plaatselijke parlement goedgekeurd.
Er was veel discussie vooraf. Tegenstanders vrezen nog meer schietpartijen in scholen, voorstanders zeggen dat wapens nodig zijn om zich eventueel te verdedigen.

Het wapendebat in de Verenigde Staten sleept al jaren aan. Vooral de invloedrijke drukkingsgroep National Rifle Association toont zich een hevig voorvechter van het grondwettelijk recht om wapens te mogen dragen. Anderzijds waren er de voorbije jaren geregeld dodelijke schietincidenten in Amerikaanse scholen. Een van de bloedigste incidenten is dat op de Columbine High School in Colorado (1999), waarbij 15 doden en 23 gewonden vielen.

In de staat Utah zijn zelfs wapens in de klassen toegelaten, en ook Texas werkt aan zo'n wet.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._Arizona_wapens

Persoonlijk ben ik voorstander van (relatief) vrij wapenbezit. Wanneer er een ernstig voorval zou plaatsvinden waarbij je je moet verdedigen, ik denk daarbij aan bv. een (gewapende) overval. Het afnemen van wapens is ook vaak één van de eerste maatregelen die een dictatuur onderneemt, want dan valt er controle te houden over de bevolking. Plus dat een land waarin veel burgers wapens dragen, niet zo aantrekkelijk is om binnen te vallen. (Al moet ik toegeven dat deze zaken momenteel niet echt van toepassing zijn in dit land of in Europa).

Wat men hier echter doet gaat nog heel wat stappen verder. Niet alleen laat men toe dat men in het openbaar wapens draagt, het wordt ook nog op school toegelaten. Je kan je dan wel beschermen als er een dolgedraaide gek begint te schieten, maar ongetwijfeld levert dit nog meer slachtoffers op.
Met citaat antwoorden