Het lek in de Japanse kernreactor in Fukushima is gedicht. Volgens Tepco, de eigenaar van de kerncentrale, stroomt er geen hoog radioactief water meer in zee vanuit reactor 2.
Het lek werd zaterdag ontdekt. Sindsdien probeerden ingenieurs de scheur van twintig centimeter op allerlei manieren te dichten. Dat lijkt nu gelukt door 1500 liter waterglas te injecteren. Die substantie zit vaak in schoonmaakmiddelen en wordt in de bouw gebruikt om oppervlakten waterdicht te maken.
Helemaal zeker is de Japanse regering nog niet, omdat er nog onderzoek wordt uitgevoerd. "Het bericht dat het lek dicht is, stelt mij nog niet helemaal gerust", zegt een regeringswoordvoerder.
Lozen
Het besmette water rondom de reactoren leidde ook tot problemen. Het was voor het personeel te gevaarlijk om zich in de buurt van de reactor op te houden. Daardoor kon er niet gewerkt worden aan het repareren van de koelsystemen.
Intussen gaat het lozen van besmet bluswater in de oceaan door. Het gaat om 11,5 miljoen liter licht radioactief water. Volgens de regering levert dat geen gevaar op voor het milieu.
Bron: http://nos.nl/artikel/230916-lek-bi...ma-gedicht.html
Eigen mening:
Mooi dat ze het lek toch hebben weten te dichten, nu loopt er in elk geval geen hoog radioactief water meer de zee in. Wel is de zee nu natuurlijk al ernstig vervuild en het lijkt me niet dat ze hier echt iets aan kunnen doen. Zouden ze dit nog op kunnen ruimen of word het gewoon wachten tot de radioactiviteit afneemt??
Het besmette bluswater wat nu nog in de oceaan gedumpt word zou geen gevaar opleveren voor het milieu, zoals ze in het artikel aanhalen. Dit lijkt me toch wel heel sterk. Het zal zeker niet zo schadelijk zijn als het hoog radioactief lek water maar ik kan me niet voorstellen dat iemand wel een vis wil eten die in 'ligt radioactief water' heeft gezwommen. Dat de regeringswoordvoerder zelf al zegt dat hij nog niet helemaal gerust is gesteld zegt in mijn ogen ook al genoeg. Zou het lek dicht blijven of is het nu maar tijdelijk gedicht?