5th April 2011, 17:25
|
Elise Vrins
|
|
|
|
Ik had er helemaal geen idee van dat er zulke initiatieven 'spuitenruil' bestonden in België. Het is natuurlijk positief dat men op de hoogte is van de drugsproblematiek en er alles aan probeert te doen om ervoor te zorgen dat mensen niet sterven aan aids, hepatitis C, etc.
Ik vind persoonlijk dat onze regering meer geld aan preventie acties en maatregelen in bijvoorbeeld scholen moet moet spenderen (aangezien voorkomen beter is dan 'genezen'); zeker nu de instapleeftijd bij drugs aan het dalen is.
Spuitautomaten vind ik niet de beste oplossing. Zeker als deze op publieke plaatsen zouden staan. Ten eerste is het voor druggebruikers volgens mij heel moeilijk om op een publieke plaats, waar iedereen je kan zien, spuiten uit een automaat te gaan halen. De 'spuitenruil' is in dat opzicht meer discreet aangezien het kan afgehaald worden bij apothekers, etc. die toch aan een zeker beroepsgeheim gebonden zijn.
Ten tweede kunnen ze dan ook niet de hoeveelheid spuiten meer opnemen zoals bij het huidige initiatief. In het artikel staat vermeld dat soms meer dan 100 of zelfs 600 spuiten ineens worden meegenomen. Ik kan me niet voorstellen dat een druggebruiker naar een spuitenautomaat zou gaan op een openbare plaats en daar uren aan een stuk zou blijven staan om, spuit voor spuit, toch een deftige hoeveelheid mee te nemen. En ik zie ook geen druggebruikers om de dag terugkomen om 3 spuiten mee te nemen. Dus ik vind het huidige initiatief het beste (na preventiemaatregelen).
|