Enkele post bekijken
  #17  
Oud 5th April 2011, 11:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door stef.ven
Ik vraag me ook af waarom iemand twee keer zou moeten nadenken alvorens een stuk vlees te mogen opeten, zijn wij geen omnivoren meer?

Wij zijn inderdaad omnivoren maar de hoeveelheid vlees die de gemiddelde Belg/Westerling dagelijks naar binnen werkt zit vér boven de benodigde hoeveelheid. Vlees op zich is niet gezond. De belangrijkste reden waarom vegetariërs een speciaal dieet moeten volgen is omdat vlees ons vooral voorziet van ijzer en eiwitten (die een vegetariër uit peulvruchten en noten kan halen). Maar de hoeveelheid dierlijk vet die we tegelijkertijd binnenkrijgen (vnl. door het eten van rood vlees) heeft een grote impact voor ons hart- en bloedvaten en vergroot het risico op darmkanker (artikel over vleesconsumptie en darmkanker ). Om nog maar te zwijgen van de milieu-impact die ons dagelijks biefstukje of varkenslapje oplevert en het onnodig dierenleed dat er vaak mee gepaard gaat.

Citaat:
En last but not least, is het zomaar toegelaten om kinderen te traumatiseren in het belang van 'onderwijs'?

Waarom zouden die kinderen daardoor getraumatiseerd worden? Er zijn tal van kinderen die op een boerderij leven en daar regelmatig het eigenhandig slachten van dieren meemaken, nog geen 100 jaar geleden was dat de normaalste zaak ter wereld. Zoals reeds gezegd heb ik meermaals kippen gedood zien worden (kop werd er gewoon afgerukt) en ben ik daardoor getraumatiseerd geraakt? Integendeel, ik ben leerkracht biologie geworden en benadruk bij mijn leerlingen respect te hebben voor alles wat leeft.

Citaat:
Weet hij dan niet dat zoiets heel gevaarlijk is bij jonge kinderen?

Gevaarlijk? Een konijn is een planteneter, dus waarom zou dat gevaarlijk zijn? Als hij nu een leeuw zou slachten, ja, dan zou je je kunnen afvragen of zoiets niet gevaarlijk is...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden