
5th April 2011, 12:22
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
|
|
De vier ministers van Leefmilieu willen dat de aankoop van dieselwagens niet langer wordt bevorderd. Diesels worden in ons land bevoordeeld ten nadele van benzinewagens, die milieuvriendelijker zijn. De voorgestelde maatregelen zullen vooral de gebruikers van een bedrijfswagen treffen.
De aanbevelingen van federaal minister van Leefmilieu Paul Magnette (PS), Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V), Waals minister Philippe Henry (Ecolo) en Brussels minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) zijn niet mis te verstaan: dieselauto's zijn erg schadelijk voor het milieu. Omdat ze vooral worden gebruikt voor het dagelijkse transport naar het werk, zullen de aanbevelingen van de ministers vooral pendelaars treffen. De milieuministers pleiten voor een mobiliteitsbudget dat de bedrijfswagen vervangt.
Met de huidige evolutie van ons wagenpark kunnen we onmogelijk de Europese emissienormen behalen, stellen de vier ministers van Leefmilieu. Om de vervuilende stoffen in de lucht te verminderen, moet de uitstoot van stikstofoxiden (NO{-x}), ammoniak (NH{-3}) en niet-methaan vluchtige organische stoffen (NMVOS) dringend worden gereduceerd.
Fijn stof
Vooral de uitstoot van stikstofoxiden is een probleem: dieselauto's braken meer NO{-X} uit dan verwacht, benzinewagens daarentegen aanzienlijk minder. Diesels zijn ook verantwoordelijk voor de uitstoot van fijn stof. Die luchtvervuiling leidt 's winters tot smog en algemene snelheidsbeperkingen. In Vlaanderen is 40 procent van het fijn stof afkomstig van het verkeer.
Het probleem is dat de overheid de voorbije jaren een beleid voerde dat dieselauto's bevordert. De lagere prijs van de brandstof (ongeveer 20 cent minder dan benzine 98 octaan) en het lagere verbruik sporen de consument aan voor een dieselauto te kiezen.
Sinds de overheid ook kortingen van 3 en 15 procent geeft voor wagens met een lage CO{-2}-emissie, zijn de automobilisten massaal overgestapt: bijna 80 procent van de nieuwe wagens heeft nu een dieselmotor. In 1980 was slechts 15 procent van de wagens een diesel. Diesels stoten weliswaar minder CO{-2} uit, maar door hun grote aantal weegt dat voordeel niet op tegen de andere nadelen.
De milieuministers vinden dat de voordelen voor de dieselauto's moeten worden herbekeken. Hun aanbevelingen dreigen een schokgolf te veroorzaken in dieselminnend België.
Bron: DS online 5april 2011
MENING:
Ik vind dit een goede maatregel. Hij is nog niet doorgevoerd maar hopelijk wordt dit decreet snel goedgekeurd. Dieselauto's zijn namelijk zeer belastend voor het verkeer. Vaak zijn de auto's die ze in een bedrijf kopen dieselauto's. Omdat bedrijfswagens tegenwoordig zeer voordelig zijn worden ze vaak aangekocht door een bedrijf. Dit is een goede zaak voor de portefeuille van het bedrijf maar minder goed voor ons milieu.
Ik post dit artikel onder het vorige omdat het een onderdeel is van het voorafgaande artikel: 'De Europese Commissie wil dat er tegen 2050 geen benzine- of dieselauto’s meer rondrijden in de steden'. Ik besef echter dat het artikel dat ik nu post beter thuishoort onder het onderdeel België. Ik verkoos echter het bundelen van deze artikels boven het posten onder België, mede omdat het artikel een oorzaak is van wat men op Europees gebied heeft beslist; namelijk zaken met betrekking op milieu.
|