78 procent van de peuters en kleuters is al online. Zij zijn per dag 22 minuten bezig op een computer of een iPad. Dat is bijna even lang als het lezen in ‘ouderwetse’ boekjes. Steeds meer gezinnen hebben smartphones en tablets in huis. Daardoor komen ook meer kleuters in aanraking met digitale media.
Negen op de tien ouders hebben er geen probleem mee dat hun computer of tablet als technologisch speeltje gebruikt wordt. Een kind is ongeveer vier jaar wanneer het voor het eerst online gaat. Hoogopgeleide ouders stimuleren hun kind het meest om al vroeg gebruik te maken van digitale media.
De helft van de driejarigen gebruikt een spelcomputer en bij de zesjarigen spelen vier op vijf kinderen op de Wii, de Playstation of de Nintendo. Peuters en kleuters spelen erg graag op de iPhone of iPad omdat die een touchscreen hebben. Surfen met je vingers is gemakkelijker dan surfen met een muis. Bovendien begrijpen de kleuters de symbolen van apps beter. Apps zijn programma’s met spelletjes of andere activiteiten, die je kunt installeren op je iPad of iPhone. Op zo’n app kun je bijvoorbeeld digitale katten aaien tot ze spinnen.
Uit het onderzoek, dat de Nederlandse website kindonline.nl uitvoerde, blijkt ook dat niet alle websites en apps voor kleuters even goed gemaakt zijn. Vaak komen kleuters in de problemen omdat ze nog niet kunnen lezen. Ze komen ook geregeld ongewild terecht in webshops en op downloadsites. Het onderzoel was onder de redactie van Remco Pij^pers. De onderzoekers waren Stefanie Jansen, Clare Brouwer, Marion Duimel. Mede werkers waren Justine Pardoen en Peter Nikken.
Bron:
http://www.klasse.be/leraren/?id=19089
Eigen mening:
Omdat in deze tijd de pc en internet niet weg te denken zijn in gezinnen is het zeker niet slecht dat daar onderzoek naar gebeurt. Je kan ook zeggen: voor kleuters hoeft dit allemaal niet maar nu blijkt dat er toch al op heel kleine leeftijd met die dingen wordt gewerkt. En dan is het misschien wel goed dat er goede dingen worden aangeboden. Zelf vind ik kleuters nog te klein en ik denk dat ik dit niet zou geven aan mijn kinderen. Door te spelen met echte zaken, door te spelen in bos leren kinderen ook veel vaardigheden die ook belangrijk zijn om te leren. Daar ben ik van overtuigd.