Geen controle op ingetrokken rijbewijzen
Schouppe wil dat dokters rijongeschiktheid melden
Elk jaar verliezen zo'n 5.000 Belgen hun rijbewijs om medische redenen. Maar niemand controleert of ze het ook echt inleveren. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil dat zulke beslissingen automatisch in een databank opgeslagen worden, zodat de politie ze kan controleren.
De politie kan vandaag niet nagaan of iemand door zijn dokter rijongeschikt verklaard is, betreurt senator Guido De Padt (Open VLD). Wie rijongeschikt verklaard wordt, is in theorie verplicht zijn rijbewijs in te leveren bij het gemeentebestuur. Als de dokter beperkingen oplegt, moet dat in een kanttekening op het rijbewijs worden vermeld.
In de praktijk doen slechts weinig mensen dat, constateert De Padt: 150 ŕ 200 per jaar, volgens het centrale Bestand van de Rijbewijzen. Terwijl geschat wordt dat jaarlijks minstens vijfduizend mensen hun rijbewijs al dan niet tijdelijk verliezen. Daarom dringt De Padt aan op een sluitende controle.
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe erkent het probleem en hoopt het op te lossen met het nieuwe rijbewijs. Begin vorig jaar zijn de eerste gemeenten dat beginnen uit te reiken. Tegen einde 2012 moet elke Belg er een hebben. Het rijbewijs heeft het formaat van een bankkaart en is gekoppeld aan een databank. Als de politie iemand controleert, kan ze in die databank alle gegevenste controleren. Schouppe hoopt ook de intrekking van rijbewijzen om medische redenen automatisch in die databank te krijgen. Maar daarvoor heeft hij de samenwerking nodig van Volksgezondheid en Justitie, terwijl ook de Privacycommissie ermee akkoord moet gaan.
Meesten rijden niet meer
'De meeste bestuurders houden zich wel aan de intrekking van hun rijbewijs en rijden niet meer zolang die geldt', beklemtoont Schouppe. 'Ze beseffen dat de verzekering niet betaalt als de ongeschiktheid uitkomt na een ongeval.' Op rijden met een ingetrokken rijbewijs staan ook forse boetes, plus -vreemd genoeg- de intrekking van het rijbewijs.
Schouppe wijst erop dat beroepschauffeurs om de vijf jaar gekeurd worden door een arts van zijn administratie. Die kan doorverwijzen naar het CARA (een afdeling van het BIVV) dat beperkingen kan opleggen. Die worden wel genoteerd op het rijbewijs.
bron:
http://standaard.be/artikel/detail....ikelid=GR38DU6N
mening: ik vind het betreurenswaardig dat zulke maatregelen nodig zijn. Mensen die rijonbekwaam verklaard zijn, zijn dit voor een reden. Ik vind het vreemd dat bij een deel van deze mensen dat besef blijkbaar niet doordringt. Vinden zij hun eigen comfort dan zoveel belangrijker dan de veiligheid van de anderen in het verkeer? Dat getuigd naar mijn mening naar een heel klein samenhorigheidsgevoel en weinig respect voor de medemens.