4th April 2011, 11:10
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
|
|
Ik denk dat dit artikel zowel van toepassing is op licentiaten als op regentaten wiskunde... Tijdens onze les wiskunde vorige week ging het hier trouwens nog over! Omdat er zoveel plaatsen vrij zijn, zou het volgens Fons Michiels zelfs kunnen dat wij (als regentaten) les moeten gaan geven in de hogere jaren om dat lerarentekort op te vangen. Of dat een goed idee is laat ik in het midden... Het zal namelijk veel werk vragen om ons in te werken in de leerstof van het vijfde en zesde middelbaar! Die leerstof zien wij immers niet in de opleiding...
De oorzaak die in het artikel aangegeven wordt, nl. het lange wachten op vastbenoeming en de wisseling van uurrooster, kan ik enerzijds wel begrijpen. Als jonge leerkracht wil je zeker zijn dat je in een school kan beginnen en dat je eventueel het volgende jaar ook weer een plaatsje hebt. Toch zal je er in het begin mee moeten leren leven dat dat niet altijd zo is. Als beginnend leerkracht zal je immers vaak gevraagd worden als interimaris, voor een paar weken/maanden ... De wisselende uurroosters zouden niet echt een probleem mogen vormen vind ik .. Je weet dat je een aantal uren per week les moet geven en dat die uurrooster kunnen veranderen. Dan zal je als leerkracht een beetje flexibeler moeten zijn .. Misschien lijkt het nu wat mooi voorgesteld en denk ik binnen drie jaar ook dat die uurroosters anders moeten zijn, maar op dit moment lijkt het mij wel te doen om je aan te passen aan een uurrooster ...
|