Gratis medische checkup vanaf 45 jaar
Wie tussen de 45 en 75 jaar oud is en een globaal medisch dossier heeft bij zijn huisarts, mag elke drie jaar gratis op controle. Dat heeft de ministerraad beslist. Ze heeft hiervoor alvast 22 miljoen euro vrijgemaakt. Bedoeling is om kanker te voorkomen.
Vanaf deze maand kunnen ruim 2 miljoen Belgen gratis naar een driejaarlijkse controle bij hun huisarts. De maatregel geldt alleen voor mensen tussen 45 en 75 jaar die een globaal medisch dossier hebben bij hun huisarts.
Wie voor een specifiek probleem op doktersbezoek gaat en dan een checkup vraagt, betaalt helemaal niets. Wie speciaal voor een checkup op consultatie gaat, betaalt tussen de 1,05 en 4,12 euro remgeld. Het ereloon (10 euro) wordt volledig gedragen door de ziekteverzekering.
YL
Bron: Vandaag.be 1-04-2011
http://www.vandaag.be/binnenland/63...af-45-jaar.html
Eigen mening: Ik vind het goed dat er geld vrijgemaakt wordt om kanker te voorkomen, maar ik denk dat veel vormen van kanker niet ontdekt kunnen worden door een routinematige 'checkup'. Toch vind ik het positief want zo zullen meer oudere mensen regelmatig naar de dokter stappen. Zij gaan vaak jarenlang niet naar de dokter omdat ze denken dat er niets aan de hand is. Het kost nog wel een beetje geld als je speciaal voor de checkup gaat, maar volgens mij heeft bijna iedereen dit er wel voor over als ze weten dat hierdoor mogelijk kanker kan voorkomen worden.