24th August 2005, 02:51
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Niet zeuren over downloaden
Niet zeuren over downloaden...
De muziekindustrie staat superzwak in haar protest tegen het gratis downloaden van muziek van internet op de computer.
In zijn column ’Downloaden? Prima!’, (Trouw , zaterdag 20 augustus) stelt David Feltkamp een aantal contra-argumenten tegenover de bewijsgronden die de muziekindustrie aandraagt tegen het illegaal downloaden van muziek. Feltkamp blijft steken in een soortgelijke retoriek als die waarmee de muziekindustrie schermt, terwijl onderbouwing op sommige gronden veel sterker kan.
’Alleen het aanbieden is illegaal’, antwoordt Feltkamp op de stelling van de muziekindustrie dat muziek auteursrechtelijk is beschermd. Hij heeft klaarblijkelijk geen probleem met het feit dat hij gebruikmaakt van het ’misdrijf’ van een ander. Zonder het aanbod van de één namelijk geen download door de ander.
Op de stelling van de muziekindustrie dat illegaal downloaden haar financieel schaadt, had Feltkamp veel beter kunnen onderbouwen waarom die vlieger niet op gaat. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die regelmatig en veel downloaden, doorgaans meer muziek-cd’s of -dvd’s kopen dan mensen die minder downloaden.
De vergelijking van de muzikanten, die volgens de muziekindustrie ’een moreel recht op hun creatie’ hebben, met een architect, gaat mank. Natuurlijk kan een architect iemand die naar zijn gebouw kijkt geen euro in rekening brengen. Kijken naar een gebouw kun je alleen vergelijken met het horen van een liedje in de supermarkt. Je ziet of hoort de creatie als voorbijganger slechts bij toeval. Een muziekbestand downloaden is daarentegen een welbewuste actie.
Met Feltkamps conclusie dat de muziekindustrie toe is aan een nieuw businessmodel ben ik het eens. Ik kan me geen enkele commerciële organisatie voor de geest halen die zijn eigen (potentiële) klanten voor het gerecht daagt. Waar de filmindustrie doorgaans de mogelijkheden van nieuwe technologie omarmt, zetten platenmaatschappijen de hakken in het zand. En dat terwijl computerfabrikant Apple met zijn internetmuziekwinkel iTunes laat zien dat je binnen 27 maanden een half miljard (!) liedjes kunt verkopen.
Trouw, 24-08-2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|