30th March 2011, 20:41
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
|
|
Vriendschap, liefde, relaties en seks zijn belangrijke items die in de kijker staan bij jongeren. Het is dan ook meer dan logisch dat leerlingen op school relationele en seksuele vorming krijgen.
Of deze vorming nu door leerkrachten, door CLB - medewerkers of medewerkers van Sensoa gebeurd, is volgens mij niet zo van belang. Het is echter wel belangrijk om de juiste informatie te geven aan de leerlingen. Als leerkrachten deze vorming geven, is het een vereiste dat leerkrachten in hun opleiding of tijdens een bijscholing leren hoe men dit moet 'geven' aan de leerlingen.
Dit nieuwe boek dat Sensoa uitgeeft is natuurlijk een handig hulpmiddel... maar eerlijk gezegd: op internet vind je al (bijna) ALLES over seks en relaties, dus dit boekje is volgens mij niets nieuw. Enkele voorbeelden zijn de godsdienstdidactische pakketten die je terug vindt op de Thomas-website omtrent relationele en seksuele vorming. Ze bevatten onder meer achtergrondinformatie, didactische impulsen en beeldmateriaal. Deze info is ook in een bredere context nuttig en bruikbaar. En zo is er nog veel meer te vinden op internet en in boeken!
Het boek RSV van Sensoa is gewoon weeral één van de zovele handige hulpmiddelenl. Ik denk dat het beter is zoals Sanne reeds zei om bijscholing te geven aan leerkrachten zodat ze zelf vragen kunnen stellen, zelf meer te weten komen, zelf ervaringen kunnen opdoen, etc.
Maar toch nog even te verduidelijking: ik vind het zeker geen slecht initiatief van Sensoa om dit boek uit te geven.
|