30th March 2011, 10:33
|
Registered User
|
|
|
|
Sensoa lanceert eerste handboek seks en relaties voor leerkrachten
BRUSSEL - Sensoa stelde gisteren zijn handboek RSV voor leraren voor aan een paar honderd leerkrachten die de files naar Brussel hadden getrotseerd. Het is het eerste handboek in zijn soort.
‘Vroeger waren er veel vormingsorganisaties die naar scholen trokken om relationele en seksuele vorming (RSV) te geven', zegt Lies Verhetsel van Sensoa. ‘Nu moeten leerkrachten dit meestal zelf doen. Daarom het boek en vandaar ook de grote belangstelling ervoor.' Sensoa hoopt dat RSV in de lerarenopleiding wordt opgenomen. Dat is nu niet het geval.
Heeft de organisatie er niet aan gedacht om bij deze gelegenheid voor een hippere term te kiezen? RSV rijmt op hiv en dat is toch geen prettig begrip. ‘De term dekt anders wel heel goed de lading', zegt Verhetsel. ‘In het Engels spreekt men van “sexuality education” en voor ons gaat het toch zeker ook om relationele vorming. Daarvan mag er altijd nog wat meer zijn. We zien nog vaak dat het in de biologieles over seks gaat en in de godsdienstles over liefde en vriendschap. Maar het mag gerust ook over versieren gaan.'
Bron: De Standaard ( http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=8C3876PT)
Eigen mening: Ik herinner me nog dat mijn klas in het 4de jaar een dag seksuele opvoeding kreeg van onze toenmalige leerkracht Nederlands. In het artikel wordt al aangehaald dat leerkrachten dit zelf moeten doen en dus lijkt het me geen slecht idee om daar een soort 'boekje' bij te maken. Leerkrachten zouden zeker ook voorbereid moeten worden op het geven van seksuele opvoeding, maar als dit wordt gegeven door leerkrachten van de school die andere onderwijsvakken doceren lijkt een bijscholing mij wel voldoende.
|