29th March 2011, 11:53
|
Registered User
|
|
|
|
Eerste jaar overdoen geeft vaak nog meer problemen
Ik begrijp het standpunt van het artikel volledig. Jongeren die hun eerste jaar overdoen beginnen inderdaad terug van nul, sommigen vinden dat saai waardoor ze minder hun best gaan doen. Ze zullen uiteraard wel een aantal vakken onder de knie hebben, maar ik geloof NOOIT dat zij van het ene jaar op het andere hun 'buisvakken' ineens perfect gaan kunnen door dit jaar over te doen. Ik denk dat vooral verder moet worden gekeken en de aandacht moeten richten naar de waarom-vraag. Waarom moet de leerling blijven zitten? Waarom heeft de student zoveel problemen met dit vak? Een jaar overdoen gaat daar niets aan veranderen! Uiteraard is dit niet de enige oorzaak die in het artikel en de reacties worden aangehaald. De leerling kan problemen hebben buiten de school of problemen met zijn eigen identiteit die wordt gevormd, en dat uit zich natuurlijk in gedrag en schoolresultaten. Dan is het de leraar en de ouders hun taak om er toch te zijn voor deze jongeren en samen met hen een mogelijkheid zoeken dit te verwerken en die resultaten omhoog te krijgen. Dat is niet altijd even eenvoudig, maar alle hulp is welkom in zo'n zaak. Daarnaast heb je ook nog diegenen die puur woede en haat voelen omdat ze zich gepest voelen dat ze hun jaar moeten overdoen, dat vormen meestal grote problemen in de klas omdat zij de sfeer bederven. Daarvoor is soms een strengere aanpak nodig, die wel redelijk ver kan gaan. Want het is niet omdat iemand gefrustreerd en kwaad is dat al de rest daarvoor moet boeten.
|