![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
29th March 2011, 11:22
|
Registered User
|
|
|
|
Ik begrijp niet goed waarom sommige mensen nog steeds problemen hebben met het dragen van de gordel. Het zou eigenlijk een automatische handeling moeten zijn om jezelf eerst vast te klikken voor je de motor start.
Twee jaar geleden was ik net vertrokken om een kruispunt over te rijden (in een zeer rustige wijk), toen een automobilist, uit het niets, in volle vaart van links kwam "aangevlogen" en de auto in de linkerflank raakte. Onze wagen (een Toyota Avensis, dus niet bepaald een klein wagentje) werd helemaal weggeslingerd en was klaar voor de schroothoop. Had ik toen mijn gordel niet gedragen, dan kon ik dit nu waarschijnlijk niet meer navertellen. Behalve een levenslang schoudertrauma, gekneusde ribben en enkele blauwe plekken, heb ik er niets aan overgehouden en mag ik van geluk spreken dat ik nog leef.
Veel mensen denken dat, wanneer ze zelf voorzichtig rijden, ze gespaard zullen blijven van ongelukken. Wanneer je achter het stuur kruipt, kan je maar beter bedacht zijn op het feit dat niet iedereen het nauw neemt met verkeersregels. Sommigen vallen zelfs in slaap achter het stuur.
Wat ik helemaal niet begrijp en waar ik mij kwaad over kan maken, zijn nonchalante ouders die hun kinderen niet vastklikken. Zo'n kind heeft helemaal niet veel nodig om weggecatapulteerd te worden. Daar is echt geen hoge snelheid voor nodig. Meestal hoor je dan het argument dat de kinderen het lastig vinden, dat het maar voor een kleine afstand is of - erger nog - dat het tijdverlies is. Een beetje vroeger opstaan of vroeger vertrekken kan in zo'n geval soelaas bieden.
|