Op de E19 in de richting van Antwerpen zijn deze ochtend twee gewonden gevallen bij een kop-staartbotsing tussen vijf voertuigen. Ironisch genoeg was het ongeval het gevolg van een kijkfile die was ontstaan uit nieuwsgierigheid voor het Go For Zero-centrum aan het tankstation in Rumst.
Op de E19 tussen Antwerpen en Rumst, in de richting van Brussel, stond deze ochtend een kilometerslange kijkfile. Die ontstond toen chauffeurs aan het tankstation in Rumst op de rem gingen staan om een blik te werpen op het Go For Zero-centrum, een initiatief in het kader van de verkeersveiligheid. Dat meldt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.
‘Kort daarna ontstond een tweede kijkfile, in de andere richting, enkel en alleen uit nieuwsgierigheid voor de file in de richting van Brussel. Die verkeerschaos leidde tot een botsing tussen vijf voertuigen. Er waren twee gewonden, onder wie een zwaargewonde, en twee rijstroken moesten worden afgesloten’, vertelt Beeckman.
‘Tragisch genoeg is dat alles een gevolg van een actie in het kader van de Go For Zero-dag, een project dat door sensibilisatie het aantal verkeersslachtoffers wil doen afnemen.’
De campagne is een initiatief van de FOD Mobiliteit en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en wordt gedragen door verschillende media, bedrijven en organisaties.
Vandaag is het Go For Zero-dag. In de verkeerscentra op de E19 aan het tankstation in Rumst/Waarloos en op de E19 in Bierges kunnen geïnteresseerden kennismaken met de nieuwste technologieën rond verkeersveiligheid.
bron:
http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110328_051
maandag 28 maart 2011, 11u46
Mening:
Ik vind het zeer positief dat er een sensibiliseringscampagne wordt gehouden om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te krijgen, maar dat dit de oorzaak moet zijn om zelf een ongeluk te veroorzaken, vind ik toch wel zeer ironisch. Ik vind dat het wel nodig is om mensen bewust te maken van het feit dat er toch wel veel ongevallen gebeuren, dat er veel slachtoffers zijn en dat er ook redelijk veel dodelijke ongevallen bij zijn. Maar om dit mensen duidelijk te maken, zouden ze misschien andere locaties kunnen uitzoeken of andere alternatieven zoeken, want dat deze ongevallen gebeuren, maakt toch wel dat het ineens minder geloofwaardig wordt.