De straling in reactor 2 van de kerncentrale van Fukushima is 10 miljoen keer hoger dan normaal. Dat deelt energiemaatschappij Tepco mee, meldt het Japanse persagentschap Kyodo zondag.
Het gaat om radioactief water, dat in het turbinegebouw van de reactor staat. Meteen nadat de stijging werd vastgesteld, werden de arbeiders uit het gebouw geëvacueerd.
De straling in de lucht boven Fukushima was zondagmorgen opgelopen tot 1,000 millisieverts per uur, vier keer meer dan wat door de Japanse overheid als veilig wordt geacht, meldt elektriciteitsmaatschappij Tokyo Electric Power.
Tepco probeert dit weekend het radioactieve water uit de vier reactoren van Fukushima te pompen. Het water hindert de herstelwerkzaamheden en heeft al verschillende arbeiders besmet.
Radioactief jodium in zee
Bij metingen voor de kust van Fukushima is zondagmorgen radioactief jodium waargenomen met een dosis die 1.850 keer hoger lag dan de norm. Zaterdag was dat nog 1.250 keer hoger. Dat heeft het Japanse nucleaire agentschap zaterdag meegedeeld.
Een woordvoerder van Japan's Nucleair Veiligheidsagentschap zei zaterdag dat het stralingsniveau in het zeewater rond de kerncentrale 'relatief hoog' is, maar de impact op het leven in zee zou miniem zijn.
'Het in zee gekomen radioactief materiaal zal door het tij verspreid worden', klonk het. 'Er is meer tijd nodig alvorens het zeewier en ander leven onder water de radioactiviteit absorberen', zei de woordvoerder.
'Bovendien heeft het vrijgekomen radioactief jodium een halveringstijd van acht dagen. Tegen dat iemand voedingswaren uit de zee consumeert, zal die radioactiviteit al sterk afgenomen zijn', aldus nog de woordvoerder.
bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110327_001
Eigen mening: Ik heb het artikel bij 'gezondheid' geplaatst, omdat de radioactieve straling die vrijkomt de gezondheid serieus kan aantasten. Momenteel zijn er al enkele arbeiders besmet en dit heeft zware gevolgen voor de gezondheid van deze mensen.
Ik vind het heel goed dat ze er alles aan doen om de schade te beperken, maar volgens mij is de schade al zo ernstig dat er niet veel meer aan te doen is. Er is, volgens het artikel, nu ook radioactieve jodium in de zee terechtgekomen. Volgens een woordvoerder van het Japan's Nucleair Veiligheidsagentschap is de impact van het radioactieve jodium te verwaarlozen. De fauna en flora in zee zullen niet aangetast worden, want het vergt veel tijd vooraleer de radioactiviteit tot bij de vissen en het zeewier aankomt. Ik vind dat ze de ernst van de zaak precies niet op tafel willen leggen. Het lijkt erop dat ze de mensen willen sussen en geruststellen, want "de impact in zee zal miniem zijn, omdat het veel tijd vraagt vooraleer de radioactiviteit tot bij de vissen zal komen". In een artikel van de site 'deredactie.be' zei de secretaris-generaal van het Internationaal Atoomagentschap Yukiya Amano dat de nucleaire ramp nog maanden kan duren. Nu vraag ik me af: 'Hoeveel tijd vergt het dan vooraleer de impact in zee wel groot zal zijn?' en als de zee besmet is, dan is de hele wereld volgens mij in gevaar.