Artikel:
Verdeelde reacties Touring en VAB op mobiliteitsrapport K.U. Leuven
Mobiliteitsorganisatie Touring vindt in tegenstelling tot de VAB de analyse die Metaforum, een denktank van de K.U.Leuven, gemaakt heeft rond personenmobiliteit in Vlaanderen "wereldvreemd, onaanvaardbaar en onbespreekbaar." De VAB is een stuk positiever, maar valt het forum niet overal bij.
"Het is gewoon hemeltergend. Haal die professoren eens uit hun ivoren toren en laat ze deelnemen aan het gewone leven, waarbij miljoenen Vlaamse gezinnen elke maand proberen rond te komen en genoodzaakt zijn om met de auto te rijden om hun brood te verdienen. En dan spreken we nog niet eens over de bedrijven die tal van dieselvoertuigen gebruiken", fulmineert Touring-woordvoerder Danny Smagghe.
Kilometerheffing
Het enige punt waar Touring de professoren volgt, is het wegenvignet. "Ook wij vinden dat men alles beter kan oplossen en beïnvloeden met behulp van een kilometerheffing. Maar dan moeten alle andere taksen op mobiliteit worden afgeschaft."
VAB is juist minder te spreken over het voorstel van rekeningrijden. "Ik vind dat men hier eerlijk moet zijn tegenover de consument en duidelijk maken dat de totale kostprijs op die manier fors hoger zal uitkomen", aldus woordvoerder Matienko.
Subsidies
Ook het aanpakken van de subsidies voor elektrische wagens staat de VAB tegen. "Die subsidies op hybride en elektrische wagens moeten uiteraard beperkt worden in de tijd, een beetje zoals het geval was bij de subsidiëring van zonnepanelen", klinkt het bij VAB.
De organisatie gaat wel akkoord met de stelling dat dieselwagens te zeer gesubsidieerd worden en op een gelijk niveau belast zouden moeten worden als benzinewagens, maar benadrukt dat er moet bijgestuurd worden "op het moment van de aanschaf van een wagen en niet achteraf". "Een falend overheidsbeleid mag niet rechtgetrokken worden op de kap van de consument", aldus Matienko.
Infrastructuur
Omtrent de wegeninfrastructuur in Vlaanderen zit VAB op dezelfde lijn als de Leuvense professoren. "Een koerswijziging op lange termijn dringt zich op en optimalisatie van kruispunten en structurele knelpunten is dringend nodig om de achterstand met het buitenland weg te werken."
VAB vindt het initiatief van de K.U.Leuven positief, omdat "het aanleiding kan geven tot een debat dat de Vlaamse overheid tot dusver uit de weg gaat". "Zo mijdt de Vlaamse overheid elke inspraak of open debat bij de hervorming van de belasting op inverkeerstelling."
Bron:
Gazet van Antwerpen
25 maart 2011
http://www.gva.be/nieuws/binnenland...k-u-leuven.aspx
Motivatie:
In het geval van de kilometerheffing heeft VAB wel gelijk. In het totaal zal het voor de gewone mensen weer duurder uitvallen. Daar moet ook wel goed over nagedacht worden vind ik!
Over de subsidies kan ik alleen zeggen denk goed na overheid wat je doet. Kijk nu naar de zonnepanelen en die subsidies, deze is ook helemaal in de problemen aan het raken omdat ook bedrijven gaan meedoen en meer mensen dan men verwacht heeft.