Onderwerp: “Laat u dopen”
Enkele post bekijken
  #2  
Oud 24th March 2011, 22:22
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Yana Daems
“Onze maatschappij gaat immers zo snel vooruit en daarom is het belangrijk om bij te benen. Er zouden heel wat conservatieve principes moeten afgeschaft worden. Misschien gaan mensen de Kerk dan meer respecteren en vooral geloofwaardiger vinden.


Waarom moet de kerk bijbenen? Onze maatschappij gaat snel, dat is waar. Maar MOET daarom alles volgen?
Ik denk dat het net niet slecht is dat er een instituut is dat bij zijn standpunten blijft, dat staat voor rust en tijd nemen.
Ik geef toe dat ik het niet met al de kerk zijn standpunten eens ben, maar vele standpunten zijn toch niet slecht hoor. En als de kerk ze niet inneemt doet niemand het nog.
Iedereen lacht met "geen seks voor het huwelijk" dus moet de kerk maar een nieuw standpunt innemen dat seks met iedereen altijd maar kan en mag? Want je zegt dat de maatschappij vooruit gaat en de kerk dan maar moet volgen.
En dat is toch wel de nieuwe trend bij de jongeren.
Het verbaast me niet dat jongeren de Kerk niet serieus nemen, zeker niet als toekomstige leerkrachten er zelf al niet over nadenken en deze boodschap niet overdragen.
Wat vorig jaar allemaal gebeurt is in de Kerk is niets om trots op te zijn. Maar ik zeg ook tegen mijn leerlingen: verwar de Kerk niet met de mensen die slechte daden doen. Die mensen hebben een keuze gemaakt, de verkeerde keuze. God heeft ons allemaal de vrije wil gegeven om onze keuzes te maken, dit geldt ook voor priesters. Dat zijn ook mensen.
Mensen die zich nu laten ontdopen is jammer, maar langs de andere kant zijn heel veel van die mensen al jaren niet meer bewust met hun geloof bezig. Maar vinden dit nu dan een goed moment om een standpunt in te nemen en anderen te volgen. Terwijl ze er waarschijnlijk de jaren ervoor nooit van wakker gelegen hebben dat ze gedoopt waren.

Ik heb vorig jaar onze bisschop ontmoet en dit jaar een nieuwsbrief van hem ontvangen (als 1 van zijn leerkrachten godsdienst) en ik geloof het artikel als er staat dat hij telkens het gevoel heeft dat hij iemand verliest. Hij is echt begaan met de mensen en de situatie in zijn bisdom en wil zijn steentje bijdragen. Daarom ben ik blij dat hij deze campagne opstart. Of het een succes wordt is een andere zaak, maar dit toont toch naar de buitenwereld dat hij er bewust mee bezig is. In ieder geval, dat hoop ik.
Met citaat antwoorden