Enkele post bekijken
Oud 24th March 2011, 13:12
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User

Reynders dreigt met extra taks voor banken bij overdreven bonussen

Reynders dreigt met extra taks voor banken bij overdreven bonussen

Ontslagnemend minister van Financiën Didier Reynders (MR) waarschuwt de banken erg voorzichtig te zijn bij het uitkeren van bonussen. "Indien men in de oude gewoonten vervalt, zijn er misschien fiscale instrumenten voorhanden", luidt het vandaag in L'Echo. Het meest eenvoudige zou volgens Reynders zijn de resultaten van de banken extra te belasten in plaats van de bonussen. Die worden immers al voor 70 procent belast.
"Ik vraag de banken erg voorzichtig te zijn bij een terugkeer naar een aantal oude praktijken, en ik denk in het bijzonder aan de bonussen", zegt de MR-vicepremier. "Ondanks de terugkeer van de winsten moeten de vergoedingen netjes blijven en moeten de instellingen de regels toepassen die door de G20 en op nationaal niveau werden vastgelegd."

Reynders sluit niet uit dat hij een vergadering belegt met de verschillende banken waarin ons land aandelen bezit om het thema aan te kaarten. Hij wijst erop dat, indien de banken vandaag goede resultaten halen, dit komt omdat de belastingbetaler hen geholpen heeft te overleven.

"Wanneer we aan de slag gaan om de laagste lonen met 120 euro per jaar te verhogen en de pensioenen naar 1.000 euro op te krikken, moet de financiële sector opletten geen onkiese boodschap uit te sturen", aldus Reynders. Hij merkt nog op dat de staat niet van plan is op korte termijn uit het kapitaal van de banken te stappen waarin hij betrokken is. (belga/adv)

Bron: De Morgen, 24/03/11, 09u49, http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...-bonussen.dhtml

Mening: Dit artikel heeft wel betrekking op de Belgische economie, maar ik vind dat het wel past als reactie op het vorige artikel. Daarom plaats ik het bij economie in Europa. Minister Reynders waarschuwt hiermee de banken in België, maar het is een goede raad voor alle banken in onze buurlanden.
Reynders wijst op de verantwoordelijkheid die de banken hebben naar de belastingbetaler toe. Zo laat hij ze inzien dat bonussen voor de top echt te decadent zijn.
Hij pakt het probleem hiermee aan nog voor dit jaar in België al sprake is van hoge bonussen. Zo waarschuwt hij de banken, dekt hij zichzelf in voor mogelijke situaties zoals bij ING in Nederland en hij geeft het goede voorbeeld naar andere landen toe.
Met citaat antwoorden