Enkele post bekijken
  #1  
Oud 21st March 2011, 13:07
rob.van.beek rob.van.beek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 43
Magnette: 'Als kerncentrales niet slagen voor tests, dan sluiten ze'

Magnette: 'Als kerncentrales niet slagen voor tests, dan sluiten ze'

Als de stresstests negatief uitvallen voor de kerncentrales in ons land, dan zullen die gesloten worden. Dat stelt minister van Energie Paul Magnette (PS).

Magnette maakte in De Ochtend op Radio 1 twee beloftes: de resultaten van de stresstests zullen publiek gemaakt worden en als kerncentrales in ons land niet slagen voor de tests, dan worden ze gesloten. 'Maar het zou me verbazen dat alle zeven reactoren zouden falen', merkte hij meteen op. 'Toen ze gebouwd werden waren de regels vrij streng.'

De PS-minister ontkent dat de laatste ontwikkelingen in de energiedossiers - zo is beslist dat de aanpassingen van energieprijzen voortaan gecontroleerd zullen worden - ingegeven zijn door de ramp in Japan. 'Er werd al langer gediscussieerd. De accijnzen op uranium bijvoorbeeld zijn een week voor de ramp vastgelegd. En de controlemechanismen op de energieprijzen lagen op tafel tijdens de begrotingsgesprekken.'

Vandaag zit Magnette samen met andere Europese ministers van Energie om over de kernproblematiek te praten. 'Het zou dan duidelijk moeten worden wie de stresstest voor kerncentrales zal uitvoeren', zo blikte Magnette vooruit. 'België zal er ook voor pleiten dat zoveel mogelijk landen hun kerncentrales laten onderwerpen aan een onderzoek.' De stresstests komen er op vraag van de EU, maar zijn niet verplicht.

bron : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110321_007

opmerking :

Ik vind het positief dat België deelneemt aan een stresstest voor kerncentrales. Het gaat hier namelijk over de veiligheid van onze bevolking en de rest van de wereld. Wanneer de testen positief zijn, is er geen probleem. Er is enkel een probleem wanneer de testen negatief zijn. Wanneer er problemen zijn moeten de kerncentrales niet direct sluiten voor mij. Er moet eerst gekeken worden wat er aan het probleem gedaan kan worden. Ik ben helemaal niet voor kerncentrales maar ik ben er zeker van dat we in België niet zonder kunnen op dit moment. Wanneer het probleem niet opgelost kan worden moeten deze kerncentrales of reactoren onmiddelijk sluiten.
Met citaat antwoorden