Enkele post bekijken
Oud 21st March 2011, 01:46
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte

Citaat:
Dat een joodse school andere waarden en normen kent dan pakweg een katholieke school, is niet meer dan logisch.- Leen Melis

Hier ben ik het volledig mee eens.

Bij hun ligt de nadruk op de godsdienst en wordt dagelijks met het licht daar op les gegeven. Dat er niet gepraat mag worden over de evolutieleer ligt ook in die lijn en dat vind ik wel jammer, maar het is nu eenmaal hun geloof. Ik vind dat we daar met respect moeten omgaan, ook al vinden we het zelf niet oké.
De Jodenbuurt is in ieder geval al wel een deel dat zich op zich op alle vlakken afschermt van de maatschappij door alles van eigen makelij te hebben zoals een school, bakker, kapper, klerenwinkel,…maar dat is een keuze die je maakt.
Een kennis van mij geeft zelf les in het lager onderwijs in de Jodenschool en zegt dat het inderdaad soms moeilijk is als je zelf het geloof niet hebt. Het is er gewoon op een andere manier les geven.
Er zijn vaak erg radicalere leraren bij die wel willen dat alles gedaan wordt zoals in het boekje en dat kan wel eens botsen met de mening van mensen die uit het Katholiek onderwijs komen.
Ik denk dat het niet de juiste oplossing is om deze scholen ook daadwerkelijk te sluiten. Er is nu eenmaal een groot deel van de Antwerpse bevolking die Joods is.

Maar anderzijds is er recent nog een school gesloten omdat het een te zwarte school was. Ik denk dat er ergens een duidelijkere lijn getrokken moet worden, want waar ligt de grens? Wanneer sluit je een school en wanneer niet? Misschien werden de eindtermen daar wel gehaald en voelden de leerlingen zich wel erg goed in de school. Dat de eindtermen niet gehaald worden in deze Joodse scholen verbaasd me niet erg. Ik volg wel de mening van de mensen hierboven, als ze subsidies krijgen van de overheid zouden ze de eindtermen wel moeten halen. Al denk ik ook niet dat alle Katholieke scholen de eindtermen halen. Het zou misschien beter zijn als er meer uitwisseling zou zijn tussen Katholieke en Jodenscholen, zo leren ze respect hebben voor elkaar en elkaar ook begrijpen.
Misschien nog een ideetje voor in de toekomst.
Met citaat antwoorden