Enkele post bekijken
  #6  
Oud 20th March 2011, 15:01
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Op vlak van én beleid én langetermijnvisie vind ik de regelgeving hieromtrent ronduit een draak die mensen 'aan de bovenkant' (zoals ik ) onevenredig bevoordeelt... Let wel: ook ik heb een (kortstondige) lening moeten aangaan voor onze tien (!) panelen, maar ik besef heel goed dat vele andere 'medeburgers' op dit vlak een heel stuk minder kansrijk zijn.

Dat klopt wel en dat is een spijtige kant van de zaak. Maar anderzijds: als het niet zo goed gesubsidieerd was geweest, waren er nog lang niet zoveel gezinnen met zonnepanelen geweest als nu en dat is dan weer een zeer positieve kant.
Ik ben geen econoom, maar zou een inkomensafhankelijke subsidiëring geen oplossing kunnen zijn? Op die manier zouden mensen met een laag inkomen, hogere subsidies krijgen waardoor de kansen iets meer gelijkgesteld worden.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het in het begin moeilijk was om in te schatten hoeveel subsidie er nodig was om mensen over de streep te trekken en hoeveel gezinnen er effectief zouden toehappen. Het vraagt tenslotte wel een startinvestering die lang niet iedereen bereid is te betalen. Komt daar nog bovenop dat de prijs van de panelen zelf de laatste jaren nogal gedaald is doordat meer gezinnen panelen installeerden, wat op zijn beurt weer een stijging van het aantal installaties teweegbracht. Een sneewbaleffect dus, dat op voorhand volgens mij moeilijk te voorspellen was.

De subsidies worden trouwens al systematisch, maar vrij steil afgebouwd, dus ik denk niet dat de distrubienetvergoeding zoveel zal opgetrokken worden als door Eandis gevraagd wordt.

Ik ben een nieuwe woning aan het zetten en zet er bewust geen zonnepanelen op. Ik steek zoveel mogelijk geld in energiezuinig bouwen (goed geďsoleerd, zuinig verwarmingssysteem, zonneboiler enz.) en ipv zonnepanelen voor stroom, heb ik als stroomleverancier gekozen voor 'Ecopower': de enige stroomleverancier die 100% groene stroom levert en door daarvoor te kiezen steun ik ook de plaatsing van nieuwe wind- en waterkrachtcentrales. Ook bij Ebem en Nuon kan je groene stroom krijgen, maar dat is gewoon grijze stroom met een groen kleurtje (vergelijkbaar met de CO2-certificaten die ons landje aankoopt in landen met een lage uitstoot). De stroom kost evenveel, het enige nadeel is dat je een half jaar moet wachten op je stroom, maar aangezien onze woning binnen een half jaar nog niet af gaat zijn, is dat geen probleem.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden