Enkele post bekijken
Oud 17th March 2011, 13:01
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User

Het zou fantastisch zijn mocht iedereen wat meer het openbaar vervoer gebruiken. Ik verplaats mij zelf te voet of met de autobus, maar ik ben slechts gedeeltelijk voorstander. Voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:
Tijdens de rit (duur: ong. 1u en 45 minuten) kan ik iets lezen, een sms sturen, een babbeltje slaan, ...
Wanneer ik mij alleen moet verplaatsen, dan is een busrit of abonnement goedkoper dan wanneer ik de auto zou gebruiken.
Einde voordelen.

Nadelen:
Wanneer ik om 8.25 u les heb, dan moet ik 's morgens vroeg eerst tot in het volgende dorp met de auto (want tussen de 2 dorpen is er geen rechtstreekse busverbinding), om dan rond 7 u op de bus te kunnen stappen, richting Vorselaar.
Wanneer een les stipt eindigt, dan is mijn bus (152 tot Lier) net vertrokken. Dit betekent dat ik bijna een uur moet wachten op de volgende. In dit geval ben ik minstens 2 u en half kwijt voor een enkele rit!!!
De afstand met de auto kost mij max. een half uur!

Vanaf het moment dat het kouder wordt, lijkt het wel of plots alle autobussen niet meer op schema rijden. Wanneer het dan nog wat begint te sneeuwen en/of te vriezen, is helemaal het hek van de dam.

De overvolle autobussen: ik vind dit, behalve hoogst onaangenaam, zeer onveilig. Het gebeurt dat reizigers tot op de trapjes moeten staan. De deuren kunnen dan nog net dicht. Bij de volgende halte moeten eerst diegenen die op het trapje staan afstappen, om de andere reizigers in- of uit te laten stappen. De chauffeur kan soms nauwelijks (of niet) zien of er iemand of de onfortuinlijke plaats staat om tussen de deuren gekneld te geraken. Ik stel mij dikwijls de vraag waarom men dubbele bussen laat rijden tijdens de daluren. Zij zijn dikwijls nog niet eens voor 20 % bezet.

De prijs: de tarieven zijn weer maar eens gestegen. Ik vind dat het openbaar vervoer gratis zou moeten zijn voor iedere Belg.

Tot slot zou men ook nog eens kunnen nadenken over het invoeren van een - minder populaire - maatregel die men al kende in de jaren '70, namelijk de autoloze zondagen. Ik vraag mij dikwijls af waar al die mensen op zondag toch zo dringend naar toe moeten. Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat, wanneer iedereen 1 dag in het weekend de auto in de garage laat, dit al heel wat zou betekenen voor ons milieu. Reken maar uit: zoveel uitstoot x zoveel auto's = ...
Met citaat antwoorden