
13th March 2011, 12:19
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
|
|
Nieuw actieplan moet hinder bij wegenwerken beperken
Nieuw actieplan moet hinder bij wegenwerken beperken
11/03/11, 12u44
De morgen
Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) heeft vandaag een actieplan voorgesteld dat de hinder bij wegenwerken in de toekomst moet beperken. Een betere organisatie, betere informatie en een striktere handhaving van de snelheidsbeperkingen vormen de ruggengraat van het actieplan.
De komende maanden staan er ons in Vlaanderen een pak wegenwerken te wachten. Zo zijn er dit jaar 85 werken op de autosnelwegen gepland. Op de gewestwegen staan er de komende drie maanden zelfs 200 werken op het programma.
Betere organisatie
Om de hinder bij die werken te beperken heeft het ministerie van Openbare Werken een actieplan uitgewerkt. Dat plan moet onder meer voor een betere organisatie zorgen. Zo komt er voor de werken op de autosnelwegen een minderhindertoets, dat de hinder tot een minimum moet beperken.
Daarnaast wordt het bestaande coördinatiepunt wegenwerken (CPW) gebruiksvriendelijker gemaakt. Dat CPW wordt al sinds 2007 gebruikt door allerlei instanties (Vlaamse overheid, gemeenten, De Lijn, Infrabel, nutsbedrijven) om werken te melden en op mekaar af te stemmen. "We zagen dat gemeenten minder enthousiast werden om werken te melden omdat de module niet zo gebruiksvriendelijk was. Nu de module is aangepast en gebruiksvriendelijker is gemaakt, hopen we dat nog meer gemeenten en nutsbedrijven werken melden", aldus Crevits.
Het is ook de bedoeling om de weggebruikers beter te informeren. Zo komen er bijvoorbeeld speciale borden om hen duidelijk te maken waarom werken op een bepaald moment stil liggen. Automobilisten begrijpen niet altijd waarom ze een snelheidsbeperking moeten respecteren als er niet gewerkt wordt. Daarom komen er nu borden met boodschappen zoals: "Het nieuwe wegdek droogt. Dank voor uw begrip".
Snelheidsbeperkingen
De voorbije dagen hebben de werken aan de E313 opnieuw aangetoond dat de desbetreffende snelheidsbeperkingen weinig worden nageleefd. Om het aantal overtreders te beperken, is een strikte controle op de snelheid van de weggebruikers cruciaal.
Dat hebben de controles aan de E313 volgens minister Crevits ook bewezen. "Op 8 maart was de maximaal gemeten snelheid nog 157 km/u, ruim het dubbele van de toegelaten snelheid. Op 9 maart was die maximale snelheid gedaald tot 147 en op 10 maart was de maximale snelheid, mee door de activiteit op de werf zelf, gedaald tot 84 km/u."
Een strikte handhaving is volgens minister Crevits absoluut nodig om de veiligheid op de werf te garanderen. Bovendien levert overdreven snelheid amper tijdswinst op, stipt de CD&V-minister aan. "Wie op de werken aan de E313, een zone van 9 kilometer, 120 km/u rijdt in plaats van 70 km/u wint amper drie minuten", besluit Crevits. (belga/tvl)
__________________________________________________ _______________
Werken aan de wegen veroorzaken sowieso fileleed voor alle weggebruikers. Toch is het volgens mij meer aangewezen om de werken uit te voeren tijdens de vakantieperiode. Omdat er dan veel vlotter en minder verkeer is. Het zou onverstandig zijn van de overheid om de grote werken te laten doorgaan doorheen het jaar terwijl er dan al zoveel verkeersellende is.
Minister Crevits wil informatieborden plaatsen bij de grote werken waarop de weggebruiker de stand van zaken kan lezen. Dat zal volgens mij een hoop frustratie wegnemen en het zal er hopelijk ook voor zorgen dat we meer respect krijgen voor het werk dat geleverd wordt.
En waarom geen tol heffen op goed onderhouden wegen? België is een ‘doorrijland’ en op die manier komt er geld ter beschikking voor het onderhoud.
|