Enkele post bekijken
  #2  
Oud 12th March 2011, 20:03
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Een gemiddeld gezin gooit wekelijks massa's voedsel weg. 40 tot 60 procent van het geproduceerde voedsel verdwijnt in de afvalcontainer. Kunnen we daar zelf iets aan doen? Uiteraard.

Een tiende van wat we in de supermarkt kopen, belandt ongebruikt in de vuilnisbak. Per vijf potjes yoghurt gooien we er één weg. En van de tien plakjes kaas komen er maar 8,5 tussen een boterham terecht, zo berekende het Brusselse Instituut voor Milieubeheer.

De verkwisting begint al het veld. We kopen met onze ogen en alles moet er perfect uitzien. Te kleine aardappels, te dikke appels of verkleurde en gedeukte sla: weggooien die handel. Een taak voor de supermarkten? Zeker wel, al bestaan er als gezin simpele middeltjes om de weggooicultuur te stoppen.

1. Winkel bewust. Maak een lijst om de aankoop van onnoodzakelijke dingen te reduceren. Plan maaltijden en breng minder voedsel in je keuken. 25 procent van wat je koopt wordt weggesmeten. Begin met 25 procent minder aan te kopen.
2. Eet bewuster, pas je hoeveelheid aan je behoefte aan. De hoeveelheid en grootte van 1 maaltijd neemt alsmaar toe. Schenk aandacht aan wat je opschept. Onthou dat de kwaliteit van je maaltijd belangrijker is dan de kwantiteit.
3. Hou geen rekening met de houdbaarheidsdatum. Anders gezegd, een dosis scepticisme kan geen kwaad. Als iets vervallen is, speelt de datum geen rol, maar ruik en zie je dat.
4. Gooi restjes niet weg. Wees creatief en gebruik ze in een nieuwe maaltijd.
5. Hou je diepvriezer te vriend. Hij dient als stockeerruimte, niet als vuilniscontainer. Eet tijdig op wat er in zit. (lvl)

12/03/11 14u20
bron: http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-...edsel-weg.dhtml
eigen mening: ik vond dit artikel wel relevant om het bij het vorige artikel te plaatsen omdat hier tips instonden die voor iedereen bruikbaar zijn. Ik zondig hier zelf ook tegen, ik ben mij daar van bewust :-( . Als iets over de vervaldatum is, gooi ik het ook weg omdat ik bang ben om er ziek van te worden. Ik weet dat ze dat niet kunnen uitrekenen tot op de dag, waarschijnlijk is het iets psychologisch. Voor mij zou het beter zijn als er geen datum opstond dan zou ik inderdaad meer mijn zintuigen gebruiken om te bepalen of iets nog eetbaar is. Ik doe altijd een poging om restjes bij te houden maar ... uiteindelijk belanden ze toch in de vuilbak. Wij zijn veel te hard verwend!
Met citaat antwoorden