12th March 2011, 13:44
|
Registered User
|
|
|
|
Ook ik ben begonnen met muziek op mijn 8 jaar en heb heel de opleiding afgewerkt. Persoonlijk vond ik notenleer oersaai, maar je hebt het nodig om een instrument te kunnen bespelen. Dat was mijn motivatie om de notenleer vol te houden. Toch lijken de hervormingen die de minister aankondigt mij niet goed. Ten eerste moet je een basis notenleer bezitten om muziek te kunnen maken. Muziek is immers een taal. In notenleer leer je bij wijze van spreke de grammatica van die taal. Er zijn mensen (Daan bijvoorbeeld) die muziek kunnen maken zonder die grammatica gehad te hebben. Maar samenspelen met anderen is dan echt wel zeer moeilijk. Bovendien gaat het hier maar over een zeer beperkt aantal mensen. Ik weet dat het saaie notenleerjaar veel mensen demotiveert. Ik weet ook dat veel mensen stoppen met muziekschool omwille van de notenleer. Onze klas bestond oorspronkelijk bijvoorbeeld uit bijna 30 leerlingen. Op het einde van de vier jaar notenleer waren we nog maar met 8. Maar notenleer is een noodzakelijk 'kwaad'.
Bovendien wilt de minister de leeftijd om met muziekschool te beginnen verlagen tot 6 jaar. Ook dit vind ik geen goed idee. Op die leeftijd moeten kinderen al massaal veel nieuwe zaken leren: lezen, rekenen,... Als daarbij ook nog eens muziek komt, is dat volgens mij echt niet goed. Laat die kinderen eerst wennen aan het gewone schoolklimaat. Daarna kan er plaats zijn om te wennen aan het muziekschoolklimaat. Ook voor de muziekschool moet je studeren en heb je examens (dictee, theorie, zang, samenzang en later ook instrument). Het was volledig mijn vrije keuze om naar de muziekschool te gaan, maar dat had ik toch onderschat. Ik vind dat kinderen in hun vrije tijd vooral moeten kunnen spelen. Als ze er zelf voor kiezen om naar de muziekschool te gaan, moet dat kunnen, maar wacht ermee tot ze er klaar voor zijn. Achteraf gezien vond ik mezelf nog te jong. Na een hele dag school en huiswerk te maken was 20 minuten per dag muziek studeren soms echt te veel.
Maar ik heb zeker geen spijt van mijn muziekopleiding. Het is iets dat mij rijker heeft gemaakt voor de rest van mijn leven en dat mij veel plezier heeft opgeleverd.
|