Enkele post bekijken
  #2  
Oud 8th March 2011, 11:59
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ontslag bij Hema 'mogelijk discriminatie'

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR) gaat (voorlopig) geen onderzoek instellen naar het ontslag van een jonge uitzendkracht met hoofddoek bij een Hema-vestiging in Genk. Toch roept het voorval vragen op, zo stelt directeur Jozef De Witte.
Hema verbrak het contract van de Limburgse vrouw nadat er zowel intern als van buitenaf veel negatieve reacties waren binnengekomen, zo vernam onze krant. De vrouw had een contract bij het uitzendkantoor Randstad, dat zelf zegt geen enkele bevoegdheid te hebben in een dergelijke situatie.

'Wij vinden het jammer dat Randstad vooraf geen contact heeft opgenomen met ons', zegt De Witte. 'Wij beschouwen ons ter zake toch als expertisecentrum, en Randstad kent ons ook heel goed. Een tijd geleden zaten we nog samen rond de tafel.'

Het CGKR hoedt er zich voor het ontslag zomaar af te doen als discriminatie. 'Daarvoor kennen we de feiten onvoldoende. Dat vergt verder onderzoek.' De Witte stelt wel dat er redenen zijn om aan te nemen dat het kan gaan om discriminatie op basis van geloofs- of levensbeschouwing. 'Vroegere rechtszaken hebben aangetoond dat een werkgever niet kan of mag ingaan op discriminerende vragen van klanten. Dat geldt voor Hema, maar evenzeer voor Randstad.'

De wetgeving voorziet wel in een uitzondering op de non-discriminatieregel als er sprake is van een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste, maar het niet dragen van een hoofddoek kan niet als dusdanig beschouwd worden, vindt De Witte.

Het Centrum gaat voorlopig zelf geen stappen ondernemen. 'Het gaat hier om een individueel slachtoffer. Het komt haar toe met ons contact op te nemen', besluit de directeur van het CGKR.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110308_024

Eigen mening: ik heb dit artikel toegevoegd bij mijn vorige post omdat het hier het vervolg op is. Ik verwacht eigenlijk ook wel dat de vrouw in kwestie een klacht gaat indienen maar ik blijf toch bij mijn standpunt: IEDEREEN moet zich aanpassen! Als ik bv mijn gezicht vol piercings wil laten zetten, dan is dat mijn persoonlijke keuze maar dan moet ik ook beseffen dat als ik als leerkracht ga solliciteren mijn kansen om aangeworven te worden minimaal zullen zijn.
Met citaat antwoorden