Onderwerp: Filosofie 5
Enkele post bekijken
Oud 16th August 2005, 17:05
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------

Ik ga zeker akkoord. Alleen heb ik bedenkingen bij die twee ikken. Wanneer een teleportatiemachine mezelf zou afbreken en terug opbouwen in New York, en ikzelf blijf hier achter en heb geen enkel besef dat ik ook in Brussel ben. Dat praat je toch over 2 verschillende personen? Want, ik kan niet voorzien dat die andere ging bellen, hoewel het wel "ik" was? Komt er nog bij dat ik weet dat ik ga sterven. Ik krijg bijgevolg bang om te sterven, ook al weet ik dat die andere "ik" nog blijft leven. Ik praat dan toch over een "ik" die niet mezelf is? Het feit dat ze me in New York terug moeten opbouwen, wil zeggen dat mijn materie nieuw is. En dat er dus een nieuwe "ik" is gemaakt die los kan functioneren van mezelf. Er is geen geestelijke verbinding tussen beiden. Er zou pas echt kunnen gesproken worden van 2 volwaardige ikken als 1 geestelijke ik beide lichamelijke ikken kunnen controleren. Dat er dus interlichamelijke communicatie zou zijn tusen mijn beide materies. Als mijn geestelijke ik een hand zou geven aan mijn andere ik, en die andere ik slaagt erin dit net op hetzelfde moment te doen, onder 1 commando van die geestelijke ik.

Hopelijk heb ik dit een beetje duidelijk kunnen verwoorden en begrijpen jullie wat ik wil vertellen. Zijn er nog andere reacties hierop? Want deze materie interesseert me enorm.
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden