6th March 2011, 12:23
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
|
|
Jaarlijks zo'n 7.700 ongevallen met fietsers in België
Jaarlijks zo'n 7.700 ongevallen met fietsers in België
(Belga) In 2008 vonden er zo'n 7.700 ongevallen (7.696) met fietsers plaats op de Belgische wegen. Daarbij raakten 8.122 fietsers gewond. Voor 86 fietsers liep het ongeval fataal af terwijl respectievelijk 905 en 7.131 fietsers zwaar- en lichtgewond raakten. Dat meldt Open Vld-senator Guido De Padt zondag op basis van het antwoord op twee schriftelijke vragen aan staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).
Het gaat om de meest recente cijfers. Tussen 2005 en 2007 werden gelijkaardige cijfers opgetekend. Uit onderzoek blijkt dat 30 tot 50 pct van de fietsers die zwaargewond raken bij een ongeval, een hoofdletsel oploopt. De senioren zijn meer vertegenwoordigd naarmate de ernst van de verwondingen toeneemt. Volgens De Padt kunnen oplossingen worden gezocht bij gedragsverandering door sensibilisering, infrastructuuraanpassingen en vernieuwingen aan wagens waarbij de botsvriendelijkheid van wagens kan worden verbeterd - door gebruik van zachte materialen en fietsairbags - en veiligheidstechnologieën ingebouwd. Dat alles is volgens de senator nodig omdat indien heel wat korte verplaatsingen met de fiets afgelegd zouden worden, deze aantallen naar alle verwachtingen nog toenemen. Ook moet het beleid inzetten op het gebruik van fietshelmen. "Het stimuleren van energievriendelijke verplaatsingen zoals te voet en met de fiets, zal dus moeten worden geflankeerd met een fietsvriendelijk beleid met aandacht voor de veiligheid van de zwakke weggebruikers", dixit De Padt. "In de eerste plaats kunnen ongevallen zoveel als mogelijk vermeden worden, maar in tweede instantie moeten oplossingen gezocht worden om de gevolgen van ongevallen zoveel als mogelijk te verzachten." (THD)
Bron: Knack.be
Ik vind dat deze cijfers heel hoog liggen voor zo'n klein landje. Dit wil zeggen dat er gemiddeld 21 ongevallen met fietsers per dag gebeuren. Er kan heel wat meer aan de veiligheid voor de zwakke weggebruikers gedaan worden. Neem nu Nederland, daar zijn de fietspaden afgescheiden van de wegen. Dit is ook mogelijk in België. Maar ook de fietsers zelf kunnen heel veel meer doen aan hun veiligheid. Hoeveel jongeren rijden er 's nachts niet zonder licht op de baan? Hoeveel mensen dragen een helm? De politie moet ook strenger optreden. Een paar weken geleden reed ik door Nijlen zonder licht. Ik werd tegengehouden. De politie vroeg me of ik een licht had. ik antwoordde dat dat kapot was. "Dat is niets, als je er wel een had, kon je cinematickets winnen.", zeiden ze. En ik mocht doorrijden. Ik denk dat we op het gebied van wegen achteruit zijn aan het gaan. Terwijl andere landen veel geld steken in hun wegennetwerk, blijft België teren op haar 'oude' wegen. We kunnen alleen maar hopen dat er in de toekomst iets aan gedaan wordt. Want elke verkeersdode is er een te veel.
|