Enkele post bekijken
  #3  
Oud 2nd March 2011, 00:29
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Te 'zwarte school' sluit de poort

Een multiculturele omgeving is volgens mij inderdaad een troef. Het is jammer dat het evenwicht tussen allochtone en autochtone jongeren hier zoek is, maar niet onoplosbaar volgens mij. Het is zeker geen reden om de deuren te sluiten. Ik begrijp dat de school bang is dat de kwaliteit van het onderwijs zou dalen, wat ook het geval is wanneer deze school niet gaat differentiëren.

Een betere en minder drastische oplossing zou kunnen zijn, dat men de leerlingen met gebrekkig Nederlands extra taallessen geeft en de leerlingen die het Nederlands wel goed beheersen oefeningen geeft om hun moeilijkheden weg te werken. Eventueel kunnen zwakkere leerlingen in één klas gezet worden en sterkere leerlingen in een andere klas, verspreid over de verschillende jaren. Zo kan de leerkracht meer aandacht geven aan zwakkere leerlingen zonder dat sterkere leerlingen benadeeld worden. Waar nodig zou ik zwakkere leerlingen extra oefenmateriaal bieden, zodat zij op hun 12 jaar hetzelfde niveau bereiken als sterkere leerlingen. Op die manier blijft de kwaliteit van het onderwijs gegarandeerd en zullen ouders opnieuw sneller kiezen voor deze school.
Met citaat antwoorden