Onderwerp: Irak
Enkele post bekijken
Oud 14th August 2005, 02:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door A'lies Van Hoof
Ik heb misschien een heel domme vraag...maar bon, ik ga ze toch stellen, want ik vraag het volgende mij al enkele weken af:

Hoe zou het in Irak evolueren volgens jullie als de legertroepen worden teruggeroepen?
Het blijft daar duren...vandaar dat ik me dat afvroeg.

Dat is het juist: ik zie eigenlijk nauwelijks een positief scenario zonder troepen - mét troepen ziet het er overigens niet gek veel beter uit...
Met een mix van:
* verschillende religieuze strekkingen die elkaar naar het leven staan (sji'iten & soennieten, ik laat de religieuze minderheden dan nog buiten beschouwing);
* met een land dat sociaal-economisch aan de grond zit - en nog lang zal blijven zitten -, want onder andere water- en energievoorziening zijn voor het gros geen vanzelfsprekendheid MEER (onder het Ba'ath-regime grotendeels wél!) Hetzelfde geldt voor het huidige algehele gevoel van wetteloosheid (zie http://www.trouw.nl/nieuwsenachterg...3737054419.html)
* oliereserves die meer en meer gegeerd worden door multinationals (want steeds meer vraag en steeds minder aanbod);
* Saddam-getrouwen die hun bevoorrechte positie van weleer niet vergeten zijn;
* Al-Qaidafanatiekelingen die van Irak hun bevoorrechte (terroristische) proeftuin in hun strijd tegen het 'goddeloze' Westen gemaakt hebben;
* Koerden die ijveren voor een eigen staat tegen de wil in van grote buur Turkije;
* om van de fundamentalistische invloed van die andere grote buur - Iran, al dan niet met kernwapens - nog maar te zwijgen.

Al die gegevens bij elkaar laten m.i. niet toe dat ook maar ENIG positief uitzicht is voor de Iraqi's... Zelfs de volgende generaties ontberen momenteel perspectief op beter. Volgens mij is de haat tegen de voormalige dictator zich meer en meer aan het verplaatsen richten Westen... hoe zou je zelf zijn? De democratie komen prediken zonder enig toekomstperspectief moe(s)t wel op een mislukking uitdraaien, en dat zien we nu met lede ogen aan...

Ik zou hier oneindig veel liever een ander verhaaltje willen vertellen, maar ik vrees dat dit het meest 'realistische' Irak-scenario is. Om niet nog rampzaliger scenario's in het vooruitzicht te stellen, zal ik maar zwijgen over de consequenties van mogelijke zgn. represaillemaatregelen tegen... Iran!

(http://www.standaard.be/nieuws/binn...2005_018&snel=1)