Enkele post bekijken
  #3  
Oud 23rd February 2011, 16:36
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Persoonlijk denk ik dat deze regeling geen enkel nut heeft. Naar mijn bescheiden mening kost een gezonde baby of peuter (hiermee bedoel ik een kind dat geen aangeboren handicap, levensbedreigende of chronische ziekte heeft) relatief weinig aan doktersbezoeken. Voor controle en verplichte inentingen kan je als jonge ouder reeds gratis terecht bij Kind en Gezin. Bovendien ontvangen de meeste ouders maandelijks een premie (kinderbijslag) die, volgens mij, de kosten voldoende dekt voor een kind van die leeftijd.

Kleuters zullen al wat meer ziek zijn omdat ze op school meer in contact komen met ziektekiemen en ze nog onvoldoende weerstand hebben. Of de medische onkosten hiervoor zodanig de pan uitswingen dat men daarvoor de kas van de ziekenfondsen moet gaan leegroven, valt sterk te betwijfelen.

Volgens mij zou het meer nut hebben om de medische kosten van ouderen volledig terug te betalen. Voor alle duidelijkheid: hiermee wil ik niet zeggen dat het realiseerbaar zou zijn. Veel van deze mensen moeten regelmatig een arts raadplegen, moeten dikwijls langdurig dure medicijnen nemen of ze moeten opgenomen worden in het ziekenhuis. Ouderen hoor je dan dikwijls klagen dat ze nog amper hun andere rekeningen kunnen betalen. Sommigen beginnen dan te besparen op verwarming en/of voeding.

Ons systeem van sociale zekerheid steunt op solidariteit en ik ga er volledig mee akkoord dat diegenen die het goed hebben hun steentje bijdragen voor de minder fortuinlijken, maar in het geval van de gratis zorgverstrekking voor jonge kinderen heb ik het daar iets moeilijker mee.
Met citaat antwoorden