16:20 - 22 februari 2011 door Kurt Vansteeland
Amerikaan in drie jaar niet zo optimistisch
Het vertrouwen van de Amerikaanse consument is in februari sterker dan verwacht gestegen. Dat leert de consumentenbarometer van het onderzoeksbureau Conference Board, die naar zijn hoogste peil sinds februari 2008 is opgelopen.
De indicator steeg naar 70,4 van een herziene 64,8 een maand eerder. Analisten hadden op een veel bescheidener groei tot 65,5 gerekend.
De consumentenbarometer van de Conference Board is volatieler dan de rivaliserende barometer van de universiteit van Michigan, maar komt uit onderzoek ook als de beste voorspeller van de consumptiebestedingen naar voren. De Michigan-index kwam eerder deze maand overigens ook licht boven de verwachtingen uit.
Dat komt omdat de Conference Board de consument naar zijn inschatting van de arbeidsmarkt vraagt, in tegenstelling tot de collega's bij de universiteit van Michigan. Precies die inschatting is een belangrijke factor: wie voor zijn job vreest, zal het geld niet laten rollen.
Een optimistischer consument is dus cruciaal voor de economie van de VS in 2011. Gezinsbestedingen zijn goed voor 70 procent van de Amerikaanse economie. Als de consument door een betere inschatting van de jobmarkt de vinger minder op de knip houdt, kan dat de Amerikaanse economie in 2011 vaart helpen winnen.
Tijd
Meer in Internationaal
Bron:
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...-3141.art?ckc=1