22nd February 2011, 18:12
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
|
|
Ik vind het wel vreemd dat de titel laat uitschijnen dat het de fout is van de studenten. Nu gaan ze het nog op hen steken ook!
In Leuven is het al jaren een miserie wanneer ze de punten online zetten. Is het niet logisch dat iedereen na een week (al dan niet bang) afwachten zijn resultaten wil weten?
Wat Debackere voorstelt in het artikel, namelijk persoonlijk je punten in je mailbox, klinkt als een goed voorstel!
Dit is trouwens het originele artikel uit Veto:
Citaat:
Resultatenterreur
Toen vorige week de examenresultaten werden vrijgegeven, logden duizenden studenten zich als de wiedeweerga in op K.U.Loket. Onder de druk van zoveel enthousiasme, beefde het online puntensysteem zwaar op zijn fundamenten. Er moet duidelijk iets veranderen aan de manier waarop studenten hun punten krijgen, klinkt het nu aan de universiteit.
Ruben Bruynooghe
Algemeen beheerder, professor Koenraad Debackere, verklaart wat er net gebeurde: "Op dinsdag hebben binnen een paar milliseconden 10.000 studenten zich ingelogd op K.U.Loket. 74% van die logins had te maken met het opvragen van punten, maar tegelijk stelden we vast dat er bij het ontvangen van hun punten veel studenten hun lesrooster wilden consulteren en hun ISP wilden aanpassen."
De poging van de universiteit om de punten gespreid vrij te geven, om zo het netwerk minder te belasten heeft gefaald. Debackere: "Studenten logden massaal in, vaak nog voor ze een mail ontvingen dat hun punten beschikbaar waren. Het systeem kon dat gedrag van zoveel studenten tegelijkertijd niet aan, daarop is het beginnen te kreunen. We hebben het netwerk dan enkele keren moeten heropstarten om zo steeds een groep studenten binnen te laten. Je moet beseffen dat het systeem in staat is om gelijktijdig 16.000 toegangen toe te laten. Nu waren er op bepaalde ogenblikken pieken van meer dan 100.000 hits."
"Dit jaar werden over de hele universiteit alle resultaten meegegeven, gespreid over vier dagen en niet gespreid over een langere periode zoals vorig jaar. Het ISP werd ook losgekoppeld van het studievoortgangdossier, want doordat iedereen meteen ook zijn ISP wil aanpassen, werd de belasting nog groter. Daar komt nog bij dat we ook geconfronteerd werden met een geval van hacking, waardoor het netwerk nog meer ging kreunen," gaat Debackere verder.
Piekmomenten
SAP, het systeem dat K.U.Loket moet ondersteunen, is al vaker onderwerp van kritiek geweest. Ook de vervroegde examenplanning moest dit jaar via dat systeem tot stand komen, maar doordat er te weinig technici waren om de klus te klaren, lukte dat niet. Bij het online puntensysteem ligt de problematiek echter anders. Debackere: "We spreken over overbelasting op de piekmomenten, maar we zijn in die vier dagen nooit gecrasht. SAP is dus heel stabiel."
Hoe de universiteit de problemen met het online puntensysteem zal aanpakken, is nog niet bekend. Eerst moet het falen van vorige week geanalyseerd worden. Daarna pas kunnen de ict-diensten voorstellen formuleren. Debackere: "Ik sluit niet uit dat we in het vervolg het vrijgeven van de punten totaal anders zullen aanpakken als dat efficiënter zou zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het rechtstreeks meegeven van de punten via mail. Het is echter niet aan mij om die beslissing te nemen," aldus Debackere.
Over twee weken moet de situatie grondig geanalyseerd zijn. Dan mogen we ook oplossingen van het universiteitsbestuur beginnen te verwachten. Hopelijk komt er deze keer ook een definitieve oplossing. Het is immers niet de eerste keer dat het systeem vierkant draait.
Dit artikel verscheen op maandag 21 februari 2011 in nummer 14 van jaargang 37.
|
|