Enkele post bekijken
Oud 21st February 2011, 14:34
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User

Wat met mijn rechten?

Nee bedankt!

Hoewel het doel goed zit draagt dit soort controle enkel bij tot een verdere afbreuk van persoonlijke vrijheiden en rechten. Hier kunnen zoveel bezwaren op geformuleerd worden dat ik niet weet waar te beginnen. Toch wil ik het wel proberen.

Zoals sommigen al aanhaalden kan je een probleem vinden in de criteria die gesteld worden om mensen op deze ‘zwarte lijst’ te plaatsen. Wat met de onschuldige persoon die ooit betrokken raakte in een vechtpartij uit zelfverdediging maar er geen getuigen waren om zijn verhaal te bekrachtigen? Deze persoon vind je ook terug in het politiebestand als betrokken persoon bij een vechtpartij. Toch zou ik deze mens het recht niet ontnemen om zich nog eens te amuseren op een fuif.
Weg recht om naar een fuif te gaan!

Waarvoor kan deze lijst met personen nog aangewend worden in de toekomst? Kan het bijvoorbeeld zijn dat bedrijven deze in handen krijgen en hun personeel hierop screenen? Of meer toegepast op ons toekomstige leerkrachten; scholen die bij sollicitaties nog een instrument in handen krijgen om een persoon af te wijzen.
Weg eerste indruk, weg job, weg loon…!

Wie kan de lijst raadplegen? Zoals zoveel lijsten die op het internet gelekt worden kan dat hier ook wel gebeuren. Open en bloot, zichtbaar voor iedereen staat er plotseling jouw naam tussen een lijst met dealers, messentrekkers en andere personen die al in aanraking zijn gekomen met het gerecht of ooit eens zijn aangehouden voor de politie.
Weg recht op privacy en weg goede naam!

Wat gaan de personen doen die niet binnen mogen op zulke feestjes? Waar gaan zij naartoe? Kan het zijn dat dit op zijn beurt bij de cafés tot overlast zorgt? Of denk je dat zij braaf naar huis gaan? Weg criminelen …? Ik dacht het niet!

Je hebt het dus al door dat ik niet akkoord ga met een uitbreiding van dit systeem. Meer bepaald vind ik het een gemakkelijkheids oplossing. Veiligheid moet gegarandeerd worden op andere manieren. Er zullen altijd onruststokers zijn, het is aan de organiserende instantie om deze personen pas na het gepleegde feit naar buiten het domein begeleiden en hem of haar daar mogelijk overdraagt aan de politie moest dit nodig zijn. Een persoon op voorhand uitsluiten leidt tot stigmatisering en een onmogelijkheid voor die persoon om te tonen dat hij of zij zich ook normaal kan gedragen.
Besluit : NEE BEDANKT
Met citaat antwoorden